Šéfka Asociace krajů: Kraje by měly požadovat peníze z mýtného

Předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová při projevu na XVI. Sněmu svazu města a obcí, při jehož příležitosti zasedala i Rada Asociace. Foto: ED- Jiří Reichl

Kraje by podle předsedkyně jejich asociace Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) měly požadovat, aby v případě rozšíření mýtného na silnice prvních tříd dostaly peníze z výběru mýta na opravy silnic nižších tříd. Předsedkyně to uvedla po dnešním jednání asociace s předsedou Senátu Jaroslavem Kuberou (ODS). Kraje podle ní zatím neobdržely žádnou reakci na požadavek z konce dubna, aby ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, na kterých má být mýto od příštího roku zavedeno, bylo přibližně 600 kilometrů s nulovou sazbou mýtného. Vyjádření ministerstva dopravy ČTK shání.

Stanovit seznam úseků s nulovou sazbou krajům umožňuje memorandum, které loni uzavřely s bývalým ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Šéfka Asociace krajů Jana Mračková-Vildumetzová (ANO) dnes jednala s předsedou Senátu Jaroslavem Kuberou (ODS) a mýtné bylo jedním z témat. Podle hejtmanky by měly kraje požadovat, aby v případě rozšíření mýtného na silnice I. třídy jednotlivé kraje dostaly peníze. „Kraje, pokud by k tomu kroku mělo dojít, by měly požadovat, aby z výběru mýta dostaly nějaké finanční prostředky na opravy silnic,“ uvedla Mračková Vildumetzová. Požadavek zdůvodnila obavami z toho, že se v případě rozšíření mýta kamionová a nákladní doprava přesune na silnice nižších tříd ve správě krajů. Záležitostí by se měla zabývat Rada Asociace krajů, dodala. „Máme nového ministra dopravy (Vladimíra Kremlíka – za ANO), jeho první věty byly velmi rozumné. Myslím, že i tady bude ochoten naslouchat, nebude dělat ukvapená rozhodnutí,“ uvedl k tomu Kubera.

Hejtmani určí, které úseky „jedniček“ budou bez mýta. Odborníci považují nulové mýto za protimluv

Mýto by nákladní vozy měly platit na úsecích Mirošovice-Mezno na silnici I/3, Praha-Jíloviště na silnici I/4, na středočeské části silnice I/16 z Mladé Boleslavi, dále na úsecích Turnov-Jičín a Opatovice-Mohelnice na silnici I/35, Hradec Králové-Pardubice na I/37, na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví, části silnice I/43 ze Svitav v Pardubickém kraji a na úseku Slavkov-Kožušice na I/50.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

Situace kolem mýtného tendru je však nejasná. Krajský soud v Brně v polovině května vyhověl stížnosti společnosti Kapsch a konstatoval, že předběžné opatření, kterým Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal Ministerstvu dopravy uzavřít smlouvu s vítězným uchazečem tendru o tzv. „nové mýto“, platil. Podrobně jsme o tom psali v textu Soud vyhověl Kapschi: Předběžné opatření ÚOHS platilo, smlouva se SkyToll neměla být uzavřena. V červenci bude rozhodovat o druhé žalobě na zákonnost smlouvy na výběr mýta, uzavřené mezi ministerstvem dopravy a konsorciem SkyToll/CzechToll. Podle Českou justicí oslovených právníků, kteří prostudovali odůvodnění předchozího rozsudku ohledně postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v této kauze, je vysoce pravděpodobné, že soud shledá smlouvu jako nezákonnou. Analýzu jsme publikovali tento týden. Přečtěte si ji celou: Rozsudek pootevírá státu dveře k levnějšímu výběru mýta

-čtk-, -chl-