Nový provozovatel mýta už má palubní jednotky. Začít by mohl od prosince

Nová palubní jednotka pro výběr mýta od konsorcia CzechToll. foto: CzechToll

CzechToll má prvních  25 tisíc kusů palubních jednotek pro nový satelitní mýtný systém. Po prověření kvality bude spuštěna výroba v plné kapacitě 25 tisíc kusů jednotek týdně. Nejpozději v polovině září tak bude připraveno všech 450 tisíc jednotek. Od 1. října 2019 pak budou moci dopravci registrovat svá vozidla v novém systému tak, aby mohli 1. prosince 2019 bez čekání vyjet na zpoplatněné úseky silnic a dálnic v ČR.

Nový provozovatel mýtného systému CzechToll, který výběr mýtného na domácích zpoplatněných silnicích převezme od 1. ledna 2020 oznámil, že už má prvních ověřovací sérii 25.000 palubních jednotek pro svůj satelitní systém. Pokud zkoušky dopadnou dobře, měla by být spuštěna výroba 25 tisíc jednotek týdně. Ty pak budou distribuovány na prodejní místa.

Pro dopravce bude klíčové období října a listopadu, kdy by se měli zaregistrovat u nového provozovatele mýtného systému a vybavit své vozy novými palubními jednotkami. Na novou povinnost upozorní dopravce informační kampaň, kterou CzechToll spustí v druhé polovině září. „Pro dopravce znamená přechod na nový mýtný systém práci navíc, i proto se snažíme celý proces maximálně zjednodušit. Registrace jednoho vozidla na některém z obchodních míst nezabere více než pět minut, v případě tří vozidel deset minut času. Registraci bude možné provést také online, největší dopravce pak navštívíme i osobně,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Odměnou za čas, který věnují dopravci registraci do nového systému, bude podstatně levnější provoz nového satelitního systému a tím pádem více peněz pro financování dopravní infrastruktury. CzechToll tvrdí, že zatímco vybudování a prvních deset let provozu současného systému stálo český stát podle údajů NKÚ 24,1 mld. Kč, společnost se zavázala vybudovat a provozovat nový systém v příštích deseti letech za 10,75 mld. Kč, a to na podstatně širší síti silnic a dálnic.

Palubní jednotky budou moci dopravci připojit buďto standardním kabelem přes napájecí zásuvku (zásuvku zapalovače s napětím od 8 do 32 voltů), nebo pevnou instalací, kdy se napojí kabel jednotky přímo na elektrický rozvod ve vozidle. Po technologické stránce jsou klíčové součástí satelitního systému připraveny. Již v prvním kole testů dosáhla úspěšnost detekce nové palubní jednotky ve vymezených mýtných úsecích 99,75 %, výsledky druhého kola z reálných vozů jednoho z dopravců nyní CzechToll vyhodnocuje.

Podle dřívějších informací náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivy vedení ministerstva chce, aby nový provozovatel spustil systém již od prosince 2019.

-chl-