Hledá se další Apple: Pět potenciálních zlatých dolů

Ilustrační foto: Victorstuff.com
Ilustrační foto: Victorstuff.com

Datové služby, internet věcí a chytrá domácnost, zdravotnictví i IT bezpečnost. Vybrali jsme pětici firem, které mají potenciál stát se „druhými Apply.“ Pro investory se zde otevírá pět potenciálních zlatých dolů.

Vybrali jsme pětici firem v rychle rostoucích technologických odvětvích se značným finančním potenciálem a navíc každá z těchto firem již má za sebou několik úspěšných let včetně uvedení klíčových produktů na trh. Předpovědět úspěch technologických firem je těžké, vybrali jsme zajímavé zástupce žhavých technologických směrů, u kterých nacházíme pravděpodobnost, že v nejbližší době porostou. Mohou vás inspirovat k vlastnímu podnikání nebo si třeba počkáte, až vstoupí na burzu, a vyděláte na akciích. Ty větší třeba znáte, ty menší asi nikoliv; zajímavé a úspěšné jsou všechny.

GoodData – velká data hýbou analytikou

Velká data pomáhají dělat firmám správná rozhodnutí. Na rozdíl od člověka je analytický systém schopen vzít v potaz stovky faktorů, petabajty dat a mimo jiné také zkušenosti a dopady podobných rozhodnutí jinde po světě. Vše ideálně co nejrychleji vyhodnotí a prezentuje manažerům v té nejlépe čitelné formě. Firma GoodData původem českého podnikatele Romana Staňka oznámila začátkem října 2014 dokončení dalšího v řadě kol financování, tentokrát v objemu 25,7 miliónu dolarů. Hlavní podíl měl Intel Capital, což značí jasný zájem světové jedničky výroby procesorů o velká data a business intelligence (BI). Koncem ledna 2015 GoodData oznámila velký upgrade své platformy, zejména enginu Insights, který získává sdílená data ze sítě GoodData Insights Network. V tomto cloudovém prostoru jsou umístěny zkušenosti z posledních pěti let běhu platformy a analýzy více než 50 000 projektů. Tyto “Insights-as-a-service” podle Staňka pomohou začínajícím firmám, které nebudou muset opakovat ty stejné chyby, jako jejich předchůdci. GoodData se na rozdíl od Tableau Software teprve chystá vstoupit na burzu (podle Staňkova červencového rozhovoru pro Forbes by firma měla vkročit na Wall Street někdy koncem 2015/v polovině 2016). I když má tato americká firma navzdory českému rodákovi a značnému počtu českých programátorů zcela americký styl, může být pro českého investora zajímavá.

  • Zajímavá konkurence: Tableau Software (NYSE: DATA), Qlik (NASDAQ: QLIK), Birst, SAS a divize nadnárodních softwarových firem jako Microsoft, IBM, Oracle

Ninja Blocks – internet věcí a chytrá domácnost

S nárůstem výkonu výpočetních jednotek při snižování spotřeby energie a zejména díky snížení pořizovací ceny hardwaru se začalo dařit chytrým senzorům a drobným digitálním pomocníkům nejen v domácnosti. Pro vyhodnocování sbíraných dat je výhodné tyto věci připojovat k internetu, což je umožnilo také na dálku ovládat přes aplikace. Internet věcí takto digitálně oživuje svět kolem nás včetně ledniček, automobilů nebo třeba běžných žárovek. Mimo pohodlnosti s tím přichází také úspora energií a vznikají celé chytré domácnosti obratně reagující na denní rytmus lidí. Není se proto čemu divit, že se v poslední době s inovativními startupy v této oblasti roztrhl pytel. Jedním z nich je australská firma Ninja Blocks, která poskytuje nejrůznější senzory a ovladače do chytré domácnosti včetně centrální ovládací jednotky pro sběr dat a kontrolu rozmístěných zařízení. Přidanou hodnotu tvoří analytický software, který se učí návyky členů domácnosti a je schopný odhalit anomálie. Díky mobilní aplikaci a senzorům máte přehled, jak se pohybuje váš domácí mazlíček, kdy dorazily ratolesti ze školy nebo že doprala pračka. Futuristická centrální jednotka Ninja Sphere je kompatibilní s dlouhou řadou chytrých zařízení na trhu včetně chytrých hodinek Pebble či žárovkami Hue, které umí měnit barvu světla a plně je ovládnete přes wifi. Pokud není po ruce telefon, Sphere rozpozná gesta i dotyk a z křesla tak jednoduše snížíte hlasitost hudby nebo vypnete kuchyňský spotřebič. Ninja Blocks aktuálně přijímají předobjednávky na Sphere, která vyjde včetně poštovného do ČR na 329 dolarů – aktuálně díky nepříznivému kurzu dolaru vůči koruně zhruba 8000 korun. Firmě zásadně pomohla crowdfundingová kampaň na Kickstarteru na jaře 2012, kde lidé podpořili vývoj původního ovladače “Ninja Block” 100 000 dolary (tehdy cca 2 milióny korun), kampaň přinesla 428 % požadované částky. Mnohem úspěšnější však byla druhá kampaň v lednu 2014 pro vývoj Ninja Sphere, kdy firma získala 611 % požadované částky, celkem 700 000 amerických dolarů (tehdy cca 14 miliónů korun). Stejnou částku obdrželi Australané ještě v říjnu 2014 od lokálních investorů. V tomto technologickém odvětví jsou zmíněné částky opravdu neobvykle vysoké.

  • Zajímavá konkurence: Insteon, Harmony Home Control (Logitech), SmartThings, Control4, Vera

AdhereTech – odvážný vstup nové technologie do zdravotnictví

Zdravotnictví je z hlediska technologické revoluce pomalejší ve své transformaci, může za to mimo jiné regulace, na druhou stranu je to z finančního hlediska velmi zajímavé odvětví. Velký boom v poslední době zažil trh s gadgety, které podporují zdravý životní styl, z hlediska schvalování úřady je to volnější oblast než zdravotnictví. Přesto se mnoho začínajících firem vrhá do těchto složitých a často nevyzpytatelných vod, jednou z nich je americká AdhereTech. AdhereTech si klade za cíl hlídat pravidelné dávky prášků a to zejména u chronických onemocnění. Podle světové zdravotnické organizace totiž 50 % chronicky nemocných z nějakého důvodu plán dávek poruší *. Za tímto účelem vyvinula firma speciální krabičku na prášky, která hlídá pravidelné užívání a v případě nedodržení dávek uživatele upozorní. Důraz je kladen zejména na jednoduchost použití, není třeba nic složitě nastavovat. Přímo v plastovém obalu je umístěný čip, který využívá klasického mobilního signálu ke kontaktu se servery. Systém umí připomínat dávky pomocí sms, připomíná se také blikáním kontrolek a v případě nedodržení dávky spustí poplach. Zdánlivě jednoduché řešení, které v aktuální druhé verzi vypadá úplně jako klasická plastová krabička na léky, za sebou skrývá roky vývoje. Původní investici 150 000 dolarů, které zakladatelé získali od rodiny a přátel, doplnilo 600 000 dolarů od dalších investorů v roce 2013. Uplynulé léto bylo ve znamení investic Series A, přineslo 1,75 miliónu dolarů (cca 37 miliónů korun) a také druhý patent nové verze krabičky. Aktuálně technologii používají stovky pacientů v USA, díky investicím a partnerstvím s velkými hráči ve zdravotnictví se však očekává masivní rozšíření.

  • Zajímavá konkurence: Mango Health, RxAnte, Proteus Digital Health

3D Systems – 3D tisk jako nástroj personalizace produktů

Trh s 3D tiskem roste rychlým tempem a již zdaleka nemusíte tisknout jen z plastu. Vytisknete dnes téměř cokoliv včetně jídla, kovů nebo stavebního materiálu. Stejně tak je pryč doba, kdy nejlevnější 3D tiskárny stály 60 000 korun, populární 3D pero 3Doodler seženete v ČR za 3000. 3D tisk obecně je dnes nenahraditelným pomocníkem při vývoji produktů po celém světě, umožňuje totiž nebývale levně vyrobit první designový prototyp a vychytat tak problémy před nákladnější výrobou reálného produktu. Architekti tisknou modely budov, návrháři počítačových myší plastové makety. Nezřídka dokonce využívají firmy 3D tiskáren i ve finální produkci, jen nastaví vysokou kvalitu tisku pro vyhlazení povrchů, případně použijí profesionálnější tiskárnu. Budoucnost 3D tisku však sahá za hranice maket a modelů, podle světových analytiků nás čeká zejména personalizace produktů pomocí tiskáren na míru spotřebiteli. Výše zmíněná počítačová myš může být například vyrobena 3D tiskárnou přesně na míru hráčské ruce za relativně malý příplatek. Americká firma 3D Systems, jejíž kořeny sahají až do roku 1986 k vynálezci stereolitografického systému pro rychlý tisk jménem Chuck Hull, dělá průmyslové díly na míru pomocí grafických softwarů a staví 3D tiskárny. Z naší pětice je největší, co se týče počtu zaměstnanců (1388) i ročních příjmů (za 2014 to bylo 653 miliónů dolarů), jako jediná také obchoduje na burze (NYSE:DDD). Lze očekávat, že bude pokračovat ve stávajících aktivitách a poroste právě díky zájmu o produkty spotřebitelům na míru. Firma zpracovává také reálné produkty do digitální podoby díky speciálnímu softwaru jako například Geomagic Design X. Mezi klienty 3D Systems patří firmy napříč průmyslem včetně NASA a Boeingu.

  • Zajímavá konkurence: V ČR Be3D Davida Miklase, ve světě Voxeljet (NYSE:VJET), The ExOne Company (NASDAQ:XONE), Stratasys (NASDAQ:SSYS)

CloudFlare – štít, který chrání weby po celém světě

IT bezpečnost se týká bez výjimky všech firem, které mají něco společného s počítačem natož pak s internetem. Jak roste objem peněz, které se na internetu točí, přibývá i počet počítačových útoků. Současně s tím však existuje mnoho malých firem, které využívají internet jen jako médium k propagaci, případně k jednoduchému obchodování a nemají čas se zabezpečením zabývat. Přesně pro tenhle typ zákazníků existuje služba CloudFlare stejnojmenné firmy. Nastavení je velmi jednoduché a přímočaré, zaregistrujete se na cloudflare.com, zvolíte si měsíční plán (existuje i verze zdarma) a změníte jmenné servery vašeho webu, aby veškerý provoz běžel přes servery CloudFlare. Služba se tak chová jako představený štít vašeho webu, obstará SSL, chrání před útoky a díky CDN (content delivery network) zrychluje načítání stránek. Služba je však velmi populární mimo malých firem, které potřebují ochránit své weby, i mezi velkými internetovými hráči. Díky cloudové infrastruktuře a dalším technologiím totiž například velmi dobře odolává DDoS útokům, strašákům moderní doby zvlášť u firem generujících zisk přes internet (casina, sázkové kanceláře atd.). V únoru 2014 si CloudFlare poradil s obřím DDoS útokem v objemu 400 Gb/s, který byl svého času největší v historii. Díky velmi efektivní a funkční ochraně využívá CloudFlare také řada internetových podvodníků, v roce 2014 tento poskytovatel obsadil sedmé místo v první desítce nejhorších hostingů a sítí na základě objemu nebezpečného internetového provozu, který zprostředkovává. Na vzdory této kontroverzi však CloudFlare patří mezi důvěryhodné firmy, jejich služby doporučují jak bezpečnostní specialisté, tak samotní hackeři. V roce 2011 obdržela CloudFlare investici 20 miliónů dolarů od New Enterprise Associates, Venrock a Pelion Venture Partners, na konci 2012 pak firma dokončila investice Series C v celkové hodnotě 50 miliónů dolarů.

  • Zajímavá konkurence: Amazon CloudFront, KeyCDN, MaxCDN, Akamai

Jiří Moos