Volte „cyklostarosty“, vybízí nizozemská kampaň

Amsterdam. První cyklostarosta světa byl zvolen právě v nizozemské metropoli. Před dvěma lety.

Do roku 2020 by měli ve více než stovce měst z celého světa úřadovat starostové, kteří budou prosazovat přepravu za pomoci jízdního kola.

Nizozemská sociální firma BYCS, dříve známá jako Cycle Space, věří, že se v dohledné době podaří rapidně zrychlit transformační proces měst, jež je má připravit na „palčivé výzvy zítřka“. Fakticky nejde o nic jiného než iniciativu, jejímž cílem je dosáhnout padesátiprocentního podílu jízdních kol na celkovém objemu dopravy ve městech do roku 2030.

Prvopočátky nalezneme v nizozemské metropoli Amsterdamu a dnes už lze hovořit o tom, že myšlenky prosazování dopravy za pomoci bicyklů se rozšířily do celého světa. Například do takových měst jako Mexico City, Kapské město nebo Sao Paulo. Děje se tak prostřednictvím zvolení takzvaných „cyklostarostů“, kteří na rozvoj cyklistiky ve městech kladou zvláštní akcent. Do dvou let by jich ve světových městech mohlo úřadovat více než sto, myslí si zástupci BYCS.

V říjnu bude cyklosummit

„Jsou to nositelé změn, kteří fungují jako katalyzátory, identifikující a prosazující projekty, jež mají na městskou cyklistiku obrovský dopad. Zároveň spojují lidi a motivují je k tomu, aby transformaci měst směrem k cyklistice urychlili,“ uvedl portál Bikebiz.com s odkazem na prohlášení společnosti BYCS.

Podle Leeho Feldmana, zakladatele BYCS, je jízda na kole více než jen pouhá přeprava. „Je to přerod. Jednotlivci, kteří dávají při pohybu po městě přednost bicyklu, se mohou pyšnit lepším zdravotním stavem a jsou šťastnější,“ řekl Feldman. Díky používání jízdních kol namísto automobilů jsou prý také dostupnější služby, které jinak lidé ve svých vozech míjejí. Vznikají komunity a nové firmy, které sázejí na udržitelný způsob podnikání. Tím pomáhají bojovat proti klimatickým změnám a znečištění životního prostředí.

„Naši kampaň jsme zahájili teprve před dvěma lety. Cyklostarostové úspěšně dokazují, že jsou schopni nastartovat změny, které města nutně potřebují,“ říká Feldman. Současně vyzývá další města a metropole po celém světě, aby se k iniciativě připojily a nastoupili cestu k výrazné změně způsobu dopravy na jejich území.

Takzvaní cyklostarostové jsou nezávislí politici, kteří se nespoléhají na podporu žádné politické strany. O to více pak potřebují oslovit široké masy voličů, jež se snaží oslovit. Každý ze starostů, který v dresu iniciativy uspěje, se pak řídí globálními principy, jež vycházejí z dílny sociální firmy BYCS.

V říjnu letošního roku se má rovněž uskutečnit summit v Mexico City, kde přijdou na přetřes dosavadní úspěchy celého projektu, stejně jako budou představeny vize, jak pokračovat dál, aby došlo k naplnění vytyčených cílů.

Z letiště do centra na kole

Jak již bylo uvedeno, program na podporu cyklostarostů garantovaný sociální společností BYCS byl spuštěn v roce 2016. Přesněji řečeno byl v tomto roce do svého úřadu zvolen první cyklostarosta. Nikoli náhodou k tomu došlo v Amsterdamu, hlavním městě země, která je využívání jízdních kol v městské dopravě zaslíbená.

I to je zřejmě jeden z faktorů, který zástupce BYCS žene kupředu za svým cílem „dostat na kolo další miliardu lidí“. Dnes prakticky neexistuje kontinent, kde bychom nenalezli město, v jehož čele stojí cyklostarosta. Nejvíce se jich vyskytuje v Indii, celkem čtyři ze čtrnácti.

BYCS momentálně vede několik projektů, které mají podmínky pro cyklisty ve městech zlepšit. Jedná se například o Fly+Bike, projekt, jehož cílem je propojení amsterdamského letiště Schiphol s centrem města za pomoci jízdních kol. Jde především o snížení objemu automobilové dopravy a emisí škodlivých látek do ovzduší.

Projekt Bikestop zase zajišťuje potřebnou cyklistickou infrastrukturu. Nikoli však v podobě výstavby cyklostezek, ale odpočívadel, kde by si lidé mohli pár minut oddychnout, občerstvit se, nebo dokonce provést drobné opravy svých jízdních kol.

-zm-