Uberu v Londýně vyrostla konkurence. Na trh vstupuje ViaVan

Dobyl britskou metropoli. Po Amsterdamu vstupuje alternativní přepravce ViaVan také na londýnský trh.

ViaVan na rozdíl od Uberu nenabízí individuální jízdy. Je to něco mezi taxíkem a autobusem. Služba myslí na snížení dopravních zácp a nabídnutí cestujícím alternativu k Uberu.

Nový start-up pro sdílenou jízdu po městě nese název ViaVan. Jde o společný podnik automobilky Mercedes-Benz a amerického provozovatele aplikace pro spolujízdu Via. Jestliže vám to připadá jako další Uber, který vstoupil na trh, pak nemáte tak docela pravdu. ViaVan totiž nenabízí individuální jízdu, ale snaží se optimalizovat objednávky lidí, kteří po městě cestují podobným směrem.

Služba funguje na podobném principu jako Uber. Pomocí aplikace si objednáte jízdu. ViaVan vyhodnotí všechny poptávky, které se sešly z podobných lokalit v podobném čase a poté vám odpoví, kterým vozem budete cestovat. Současně s tím vám také sdělí, na kterém konkrétním místě budete moci přistoupit. Vzhledem k tomu, že nepojedete sami, nepočítejte, že budete dovezeni na vámi určenou adresu, ale na místo, které je z hlediska další jízdy nejlepší možné.

ViaVan je dostupný zatím jen v centrálních částech Londýna – zóně 1 a 2. Všechny jízdy mezi zónami stojí tři libry, v přepočtu tedy necelých devadesát korun. Jelikož se jedná o zaváděcí ceny, dá se očekávat, že po uplynutí určité doby půjdou nahoru. Jak moc ale společnost zatím nesdělila.

Provozovatel si nemohl pro vstup na londýnský trh vybrat lepší okamžik. Jeho hlavní rivalové, Uber a Taxify, se totiž momentálně nacházejí ve stavu bez licence, takže ViaVan je jedinou komerční spolujízdou v britské metropoli. „Na naši službu máme všechna nutná povolení,“ uvedl pro BusinessInsider šéf ViaVanu Chris Snyder.

O řidiče se staráme

Snyder věří, že sdílené cestování po městě je efektivnější a více konkurenceschopné než individuální jízda taxíkem či na individuální bázi provozovaným alternativním přepravcem. Jednou z hlavních myšlenek celého obchodního modelu je snížit množství dopravních zácp ve městě a nabídnout alternativu k veřejné hromadné dopravě. Časem prý zejména v odlehlých městských částech, kde je síť autobusů, vlaků či metra řidší.

Podle BusinessInsideru řidiči, kteří chtějí pro ViaVan jezdit, nemusejí nejprve investovat nemalé prostředky do nákupu vozu. Ten poskytne právě ViaVan, respektive Mercedes-Benz. Snyder rovněž zmínil, že do služeb jeho společnosti se hlásí tisíce řidičů Uberu, kteří už s ježděním po Londýně mají mnoho zkušeností. Každého prý ViaVan pozval na osobní pohovor a prý bude v brzké době dokonce nutné zavést pořadníky, jelikož zájem o práci pro nového přepravce je údajně enormní.

ViaVan prý svým řidičům poskytuje permanentní telefonickou podporu. Řidiči navíc nesmějí jezdit více než deset hodin v rámci jedné směny. Na rozdíl od Uberu se také řidiči budou moci těšit na vyšší provize. Zatímco Uber si od těch svých bral 20 až 25 procent z obratu, ViaVan si vezme procent jen patnáct.

To bude umožněno mimo jiné tím, že na jeden automobil bude připadat více přepravených osob, takže na jednom vozu vydělá více jak řidič, tak ViaVan v porovnání s Uberem či Taxify. „Naším cílem není zaplavit ulice automobily, ale využít technologie, která umožňuje přepravit z bodu A do bodu B víc lidí najednou,“ řekl také Chris Snyder.

Žádný ošklivý autobus

Zlí jazykové ale namítají, že ViaVan se jen snaží z trhu vytlačit autobusy městské hromadné dopravy. S tím ale Snyder zásadně nesouhlasí. „Městský dopravní systém může fungovat velice dobře, ale to neznamená, že je vždy a za všech okolností optimální volbou pro všechny,“ argumentuje. ViaVan tedy sází na to, co standardní veřejná hromadná doprava postrádá – pružnost.

Snyder v této souvislosti připomíná, že Via pochází ze Spojených států, kde „znovuobjevil“ autobus. Jenže tam šlo především o lokality mimo městská centra. „Via funguje hlavně v řídce obydlených oblastech, kde nemá smysl, aby autobus jezdil každých pěti minut,“ zdůrazňuje. Podle něj ViaVan ukáže, že je silný právě dále od centra či v příměstských částech.

Londýnský regulátor inovacím příliš nehoví

Obchodní model ViaVanu na první pohled dává smysl a zřejmě bude životaschopný. Čeho se ale musí obávat, je přístup londýnské radnice. Žádost o licenci totiž podal přesně před rokem, takže vlastně téměř rok trvalo, než jí bylo vyhověno.

Navíc jak příklady Uberu a Texify ukazují, že ani samotné udělení licence ještě nemusí znamenat vyřešení všech problémů navždy. Dvě zmíněné alternativní taxislužby totiž o ty své přišly loni v září. Uber proto, že jeho „přístup a praktiky demonstrují nedostatek firemní odpovědnosti“. Tak znělo zdůvodnění neprodloužení licence ze strany dopravního úřadu Transport for London.

-zm-