Tel Aviv buduje lehké metro. Padnou kvůli němu cenné stromy?

Jerusalem Boulevard. V Tel Avivu se bojuje o staré vzácné stromy, které by neměly ustoupit výstavbě metra.

Nová lehká podzemní dráha může ohrozit staré cenné stromy, které jsou pro Tel Aviv ikonou. Podle ekologických aktivistů utvářejí jeho duši. Petice proti jejich pokácení má už tisíce podpisů.

Ambiciózní projekt hromadné dopravy – lehké metro v Tel Avivu – je přibližně ve své polovině. Buduje se v oblasti, kde žije čtyřiačtyřicet procent Izraelců. Po svém dokončení by mělo denně přepravit kolem půl milionu cestujících. Díky němu klesnou izraelské emise skleníkových plynů o stovky tisíc tun ročně.

Jenže budování metra naráží na odpor ekologických aktivistů, kteří tvrdí, že metro ohrožuje vzácný přírodní zdroj: staré košaté fíkovníky, které zde rostou už po mnoho desetiletí a lemují telavivské bulváry. Podle aktivistů jde o ikonu druhého největšího izraelského města, která mu dodává jeho nezaměnitelný ráz a přibližuje jej evropskému urbanismu.

Nové stromy za staré

Poslední tři roky se lidé na podporu fíkovníků šikují v různých skupinách na sociálních sítích, sepisují petice a upozorňují úřady na jedinečnost rostlin, které chtějí zachránit. Vedle ekologů se za ně staví zdejší obyvatelé nebo studenti Telavivské univerzity. Odhaduje se, že v cestě novému metru stojí asi dvanáct tisíc stromů. Společnost NTA, která dopravní systém buduje, však podle portálu CityLab.com nedokáže říci, kolik by jich musela skutečně porazit.

Nicméně tisíce už jsou označeny a připraveny na odstranění. NTA se hájí tím, že pokácené stromy nahradí novou výsadbou. Za každý padlý strom mají být vysazeny dva nové. Ekologové ale tento přístup odmítají s tím, že vykácením starých stromů bude nenávratně ztracena jejich historická hodnota. Kromě toho nové stromy nikdy zcela nenahradí ony původní, protože ty zde rostly v době, kdy Tel Aviv ještě nebyl tak rozvinuté město, a tak jim nebránilo v dostatečném rozprostření kořenů. NTA s tím ale nesouhlasí. Podle ní by do deseti až dvaceti let nikdo nepoznal, že původní stromy byly nahrazeny novými.

Izraelská organizace Společnost pro ochranu přírody tvrdí, že telavivská radnice nedělá dost pro rozvoj zeleně ve městě. Podle ní došlo jen v roce 2017 k vykácení trojnásobně většího počtu stromů, než kolik jich bylo vysazeno. „Nemůžete předstírat, že prosazujete trvale udržitelný rozvoj a zároveň plánovat, že vykácíte stromy, které se vám zrovna nehodí,“ uvedl Philippe Brandes, izraelský urbanista, který se v záchraně fíkovníků rovněž angažuje. „Naopak, v takovém případě je vaším úkolem zelené dědictví chránit,“ dodal.

Ekologové vítězí

Aktivisté si ve svém úsilí věří. Už před nějakým časem se jim totiž podařilo dosáhnout malého vítězství, když se domohli zákazu pokácení šestadvaceti fíkovníku na Jerusalem Boulevard. Bezprostředně poté připravil Philippe Brandes alternativní trasu zamýšleného metra, podle kterého by bylo možné zachránit další stromy, a to pouhým přesunutím tří stanic o několik málo desítek metrů. I v tomto případě NTA ustoupila.

Ačkoli NTA ale nikdy neuznala, že provedla ústupek, aktivisté věří, že se jim toto vítězství podaří zopakovat kdekoli jinde, kde by budování dopravního systému vedlo k ohrožení vzácné zeleně. Ostatně si to mohli vyzkoušet hned loni v prosinci, kdy začala výstavba první části růžové linky budoucího metra. I tam totiž hrozilo pokácení několika fíkovníků. Úřady ale nakonec NTA přikázaly, aby stromy zachránila. „Jsme rádi, že můžeme vést dialog s pozitivním koncem,“ uvedla tehdy NTA na dotaz, zda se hodlá i nadále zabývat námitkami aktivistů a obyvatel.

Boj za záchranu stromů je podle portálu CityLab.com projevem komplexnosti celého projektu. „Zatímco města v jiných zemích zahrnovala hromadnou dopravu do svých rozvojových plánů, Izrael v tomto ohledu poněkud zaostal,“ píše urbanistický web. Tím pádem NTA naráží na odpor častěji než se tak děje v obdobných případech v jiných městech v jiných státech. Nicméně se zdá, že metro by mohlo být v dohledné době zdárně dokončeno. Mimo jiné by to také vedlo ke zvýšení užívání veřejné dopravy v Tel Avivu o dvacet až čtyřicet procent. Tím by Izrael částečně umazal náskok vyspělého světa.

-zm-