Startup s operativním leasingem elektroaut končí. Prý předběhl dobu a bude hibernovat

ElektraCars nadejný startup z dílny Creativedocks, která vytváří nové projekty na míru, překvapivě dnes odpoledne oznámil pozastavení projektu. Podle CEO projektu Jana Burdy by firma po nějakém čase chtěla ve svém projektu pokračovat.

Firma, která slibovala revoluci na trhu s elektromobily, jejímž záměrem je bylo půjčovat na krátký operativní leasing a tím rozhýbat trh s elektroautomobily, prozatím končí. Oznámil to její ředitel Jan Burda.

„Pilotní provoz ukázal, že na podobný projekt ještě nejsou Češi plně připraveni. My ale věříme, že ta doba se blíží. Proto jsme se rozhodli firmu jen dočasně hibernovat. Po nějakém čase bychom chtěli službu ElektraCars znovu obnovit a pokračovat i nadále v rozvoji elektromobility v České republice,“ uvedl v emailu oznamujícím ukončení projektu Jan Burda. Na podrobnější dotazy ohledně důvodů, které stály za ukončením projektu, neodpověděl.

Firma slibovala, že za řidiče vozidla zaplatí veškeré náklady na dobíjení elektřiny po dobu pronájmu auta formou operativního leasingu na nezvykle krátkou dobu , který byl stanoven na 8 měsíců.

Interiér BMW i3, které nabízízel na operativní leasing Electracars: zdroj: Electracars

„Klientům navíc nabízíme, že za ně uhradíme veškeré náklady. Jediné náklady, které klient nese, jsou na zbudování domácí nabíjecí stanice. Vzhledem k tomu, že každé místo, kde se automobil „doma“ nabíjí, má jiné parametry elektrické sítě a další detaily, není možné tyto náklady paušalizovat a zahrnout do ceny za pronájem. Potenciální zákazník se však nemusí bát, že by si musel shánět firmu, která instalaci provede, to zajistí naši smluvní partneři,“ říkal v březnovém rozhovoru Burda.

Speciální nabíječka na elektroautomobil, která je připojená k internetu. Pronajímatel tak má přehled, kolik „propálila“ elektřiny. Zdroj: Electracars

Domácí dobíjecí stanice, kterou měla firma připravenu, nezabere příliš místa a je to „IoT“ tedy zařízení připojené na internet. „Díky tomu vidíme, kolik energie zákazník čerpá. Vidíme také, jestli je nabíjení standardní a odpovídající kapacitě automobilu. Při ukončení leasingu, tedy po osmi měsících, spočítáme, kolik energie doma zákazník „propálil“ a tuto částku mu vrátíme. Konečnou sumu vypočítáme podle platného tarifu pro odběr energie konkrétní domácnosti. Na začátku pronájmu totiž zákazník ukazuje aktuální fakturu na odběr energie, z níž zjistíme, kolik platí za odebranou kilowatt hodinu,“ dodává Burda. Ke klíčkům od pronajatého vozu klient obdrží také speciální čip, který mu umožňuje dobíjet automobil na stanicích společností ČEZ a E.ON. O rozšíření spolupracujících firem se nyní jedná a bude také závislé na hustotě jejich sítí dobíjecích stanic. Za takto odebranou energii klient neplatí, o vše se stará Electracars.

Ani taková nabídka však pravděpodobně nepřesvědčila dostatečný počet klientů, aby si půjčili elektrické auto. Měsíční cena za tento pronájem se pohybovala někde okolo 20 tisíc korun, což se mohlo zdát mnohým i dobře situovaným rodinám jako drahá záležitost pro druhé či třetí vozidlo do rodiny.

Jiří Reichl

O tématech spojených s elektromobilitou jsme psali:

Inovativnímu obchodníkovi s elektroauty šéfuje bývalý manažer petrochemického obra  

ČEZ rozšiřuje síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Nově v Olomouci 

Skupina automobilek chce vytvořit evropskou síť dobíjecích stanic, v ČR investuje hlavně ČEZ 

Veřejné dobíjecí elektrostanice budou evidovány v registru 

Kalifornie dává zelenou utilitám v budování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily 

Česká republika má odevzdávat svůj ucelený energetický plán na 10 let dopředu 

Nastává soumrak elektromobility? 

Kamil Čermák z ČEZ ESCO: Jsme lídry, ale musíme sledovat trendy, aby se z… 

ČEZ koupil podíl ve francouzské firmě pro sdílení ekologických aut 

Věříme tomu, že elektromobilita je opravdové téma, říká manažer Útvaru čistých technologií ČEZ 

Innogy bude v USA provozovat dobíjejcí stanice pro auta 

Nová unijní pravidla pro elektromobily účinkují od 18. listopadu 

100 milionů na „ekologická“ auta pro kraje, města a obce 

Dotace na elektromobily táhnou, fotovoltaice musí pomoci firmy 

V Praze začali vyrábět unikátní baterie. Mohou změnit budoucnost