Seattlu se daří snižovat dojíždění autem

Podíl obavytel Seattlu, kteří k dojíždění nepoužívají svůj osobní vůz se blíží padesáti procentům.

V Seattlu do zaměstnání svým vozem dojíždělo v loňském roce jen 25 procent pracujících. Navzdory robustnímu růstu počtu pracovních míst.

Seattle je jedním z nejrychleji se rozvíjejících měst ve Spojených státech. Jen díky Amazonu v něm od roku 2010 přibylo na 35 tisíc pracovních míst. Jenže spolu s ekonomickým úspěchem sídla na západě USA se také dostavilo několik jevů, ze kterých obyvatele musí bolet hlava. Přetížené silnice a ucpané ulice města jsou jedním z nich.

Nicméně i za přispění největších zaměstnavatelů se podíl lidí, kteří do práce dojíždějí vlastním vozem, poměrně rychle snižuje. Podle nejnovějšího průzkumu dopravního odboru seattleské radnice a neziskové organizace Commute Seattle takto do práce cestoval jen každý čtvrtý zaměstnanec. To je nejnižší podíl od roku 2010, kdy město začalo způsoby dojíždění i počty dojíždějících monitorovat.

Hromadnou dopravou skoro polovina

Snižuje se i počet automobilů, které se do města vydávají. Ačkoli za posledních osm let v Seattlu přibylo zhruba 60 tisíc pracovních míst, vozů s jednočlennou posádkou je méně o 4,5 tisíce. Noví zaměstnanci dávají v drtivé většině přednost hromadné dopravě. Podíl dojíždějících autobusem nebo vlakem se ze 42 procent v roce 2010 zvýšil na 48 procent v roce 2017. Z toho drtivá většina připadá na autobusy.

Vedle toho lidé také využívají jízdní kola, chůzi či sdílení automobilů včetně alternativních taxislužeb. Respondenti však neměli možnost přímo Uber či Lyft v dotazníku zmínit. Je tedy možné, že podíl využití vlastních automobilů pro dojíždění je ještě o něco menší. Podle Jonathana Hopkinse, šéfa organizace Commute Seattle však toto potenciální zkreslení má na výsledky průzkumu prakticky zanedbatelný vliv.

Seattlu se tak vyplácí opatření, která v minulosti na podporu dojíždění hromadnou dopravou činil. „Pokud chceme, aby se město dál rozvíjelo, nemáme jinou možnost,“ řekl portálu CityLab.com Jonathan Hopkins. Nejen metropole, ale celý region kolem Seattlu soustavně investuje do rozšíření dopravních služeb. Došlo ke zbudování nových vlakových zastávek nebo zhuštění sítě autobusových linek. A další investice v hodnotě kolem 54 miliard dolarů přijdou.

Snaží se i velké firmy

Svou troškou do mlýna ale mohou přispět také zaměstnavatelé. Radnice spolu s organizací Commute Seattle už pracují s 270 velkými společnostmi, které v Seattlu či jeho okolí mají své provozy. Mezi jinými jde o Microsoft, Amazon nebo Expedii. Cílem spolupráce je podpora programu pro dojíždění.

A výsledky se dostavují. Nadace Billa Gatese například zaměstnancům nabízí příspěvek na dopravu a podařilo se jí snížit podíl dojíždějících svým vozem z 88 na 34 procent. Investiční a developerská společnost Weyerhauser je ve svém úsilí ještě úspěšnější. Do práce jezdí svým automobilem jen devět procent zaměstnanců, namísto původních 82 lidí ze sta.

Pozadu nezůstává ani Amazon, který se rovněž snaží svou „dopravní stopu“ zmenšit. Pro zaměstnance má připraveny dotované jízdenky a podobně jako Microsoft své lidi sváží vlastními autobusy do práce a po směně zpět do jejich domovů.

Velcí zaměstnavatelé také finančně plédují za výstavbu další linky metra, která by byla „největším dopravním dárkem, který mohou společnosti městu dát,“ uzavírá portál CityLab.com.

-zm-