Parkovací aplikace pomůže řidičům. Praha by se mohla přiučit

Zaparkovat, kde se dá. Řidiči v San Francisku mohou vyzkoušet novou aplikaci, která jim pomůže nalézt vhodné místo pro zaparkování. Měla by ušetřit čas i peníze.

Najít volné parkovací místo ve větším městě je pro řidiče doslova horor. San Francisco představilo novou parkovací aplikaci, která tuto disciplínu značně usnadní.

Těžko bychom hledali řidiče, pro kterého se výprava do většího českého města obešla bez myšlenek na to, kde tam zaparkuje. Najít volné místo v přijatelné lokalitě za rozumnou cenu je noční můrou pro Pražany, Brňany, ale také řidiče mířící například do Ústí nad Labem.

V Praze jsou ale o krok dál, magistrát před necelým rokem zprovoznil aplikaci Zaparkuju.cz, která by s hledáním měla pomoci. Uživatel se například dozví, jak jsou v daném okamžiku obsazena parkoviště P+R.

San Francisco jako parkovací peklo

Podobnou aplikaci, jen o mnoho lepší, mohou od minulého týdne začít používat obyvatelé, respektive řidiči, v americkém San Francisku. Na myšlenku jejího vytvoření přivedla společnost Coord nejnovější studie, podle které stráví řidič hledáním parkovacího místa v San Francisku průměrně 83 hodin za rok. Nejen že pendlování ulicemi stojí řidiče čas a peníze, ale zhoršuje to i problém s dopravními zácpami.

Aplikace se jmenuje Curb Explorer a vznikala zajímavým způsobem. Společnost Coord vyslala do sanfranciských ulic několikačlenný tým, který v ulicích čtvrtého největšího kalifornského města mapoval terén. Fotografoval značky „parkoviště“, hydranty, autobusové zastávky a další orientační body, podle kterých byla vytvářena databáze a mapa parkovacích míst.

Ta dostala různé barevné charakteristiky. Na mapě se pak objevují červená místa, kde se parkovat nesmí, tmavě modrá značí placená parkoviště a světle modrá místa, kde lze vůz zaparkovat zcela zdarma. Potud je aplikace srovnatelná s tou, kterou mohou používat Pražané.

Jenže Curb Explorer nabízí svým uživatelům daleko více možností. Můžete například zadat typ vozu, kterým se do města chystáte a jak dlouho ho chcete někde nechat stát. Aplikace vám na základě těchto kritérií vyfiltruje místa, která jsou pro váš automobil vhodná. Řidiči dodávek a nákladních vozů mohou vyhledat zóny pro nakládku a vykládku, která jsou na mapě vyznačena žlutě. Aplikace je také vhodná pro obyvatele měst, na jejichž území fungují alternativní taxislužby jako Uber nebo Lyft. Dokáže totiž ukázat, kde vám řidič té či oné přepravní společnosti zastaví.

Coord chce expandovat do dalších měst

Společnost Coord však nechce zůstat jen u San Franciska, i když si v jeho podobě vybrala město, kde její aplikace zažije křest ohněm. Sanfranciský čas hledání parkovacího místa je totiž pětkrát vyšší než činí průměr celých Spojených států – sedmnáct hodin ročně. Vědci spočítali, že celkové náklady včetně zbytečně spotřebovaných pohonných hmot či emisí dosahují 345 dolarů za rok na jednoho řidiče.

Coord tedy doufá, že bude svou aplikaci moci brzy nabízet i v jiných městech. Věří také, že si třeba najde i svého investora. Aplikace totiž může být integrována do navigačního systému, čímž se její přínos umocní. „Jsme přesvědčeni, že to pomůže vyvolat debatu o důležitosti takových aplikací v rychle se rozvíjejícím dopravním prostředí ve městech,“ řekl portálu CityLab.com šéf společnosti Stephen Smyth.

Americká města totiž začínají brát otázku parkovacího managementu velice vážně. Například Seattle v roce 2016 redefinoval parkovací místa jako flexibilní zóny, které jsou určeny pro nástup a výstup pasažérů, nakládku a vykládku zboží či jako stanice pro parkování sdíleních jízdných kol. Výsledkem bylo značné zefektivnění dopravy ve městě.

Jiná města se postupně odhodlávají jít podobnou cestou. Společným prvkem je snaha o docílení efektivnějšího využívání parkovacích míst, rozlišovat je mimo jiné podle stupně dopravy či podle délky parkování. Někdo je na své cestě teprve na začátku, někdo už ušel pořádný kus. San Francisco se však může stát následováníhodným příkladem.

-zm-