Největší izraelská zbrojovka chce dodávat věže bojových vozidel pěchoty pro českou armádu

Adrian Zanescu, viceprezident Elbit Systems pro subdodávky a průmyslovou spolupráci Elbit Systems při oznámení vstupu do armádní zakázky na bojová vozidla pěchoty. Foto: redakce

Největší izraelská zbrojařská firma Elbit Systems se bude ucházet jako subdodavatel o armádní zakázku na pásová bojová vozidla pěchoty. Dosud největší armádní kontrakt má hodnotu 52 miliard korun. Elbit Systems bude dodávat věž pro vozidla Ascod španělské zbrojovky General Dynamics.

Izraelská společnost Elbit Systems, která je významným hráčem celosvětového armádního průmyslu vstupuje na český trh. Její zástupci dnes oznámili, že budou subdodavatelem španělské společnosti General Dynamics, která je jedním ze čtyř uchazečů o největší armádní zakázku v historii na pásová bojová vozidla pěchoty. Hodnota zakázky je 52 miliard korun.

Podle ředitele pro mezinárodní obchod General Dynamics Jense Bauera je Elbit Systems jejich strategickým partnerem, se kterým spolupracují už dlouhá léta. „Pokud budou požadavky českého zákazníka umožňovat použití řešení věže od Elbitu, pak díky našim pozitivním zkušenostem a partnerství i z jiných projektů je možné, že právě toto řešení může být nabídnuto, a to i díky schopnosti Elbitu přenášet výrobu do zemí, kam dodáváme naše výrobky,“ řekl Ekonomickému deníku Bauer.

Viceprezident Elbit Systems pro subdodávky a průmyslovou spolupráci Adrian Zanescu vyzdvihl dlouhodobou spolupráci s českými firmami a také historickou spolupráci trvající od dob založení Izraele před 70 lety. „I z tohoto důvodu je pro nás velice potěšující, že se ucházíme o zakázku v České republice. Já osobně jsem se podílel na modernizaci strojů L39, takže jsem v České republice žil skoro pět let. Tato letadla dodávali pro thajské královské letectvo,“ řekl Zanescu.

Houfnice Atmos na šasi Tatra. Foto: Thai army

Právě Thajsko je jednou ze zemí, kam Elbit Systems dodává své houfnice Atmos, které jsou postaveny na podvozku Tatra. „Spolupracujeme také s Explosií, společností Excalibur a například se zlínskou firmou Moravan. Ostatně – já sám vlastním jedno české letadlo a to Zlín,“ dodal Zanescu.

Podle něj nelze odhadovat, jaký by byl – v případě, že by General Dynamics dodával vozidla české armádě, dopad na české strojírenské firmy. „Můžu ale říct, že v Rumunsku, kam dodáváme také komponenty pro vozidlo General Dynamics zaměstnáváme 500 lidí, založili jsme tři společnosti, které fungují i po skončení offsetového programu a dodávají komponenty například pro Boeing a další světové firmy. Přenesli jsme do Rumunska řadu našich technologií a v Bukurešti vybudovali novou továrnu na věže pro tyto vozy,“ vypočítává Adrian Zanescu. Podle informací Ekonomického deníku utratil General Dynamics v Rumunsku v létech 2001-2016 asi 750 milionů dolarů. Přímý dopad rumunského armádního kontraktu na tamní dodavatele se dá odhadnout na 80% z celkové ceny 400 milionů dolarů. Podle Jense Bauera by situace v České republice byla podobná a věž jejich vozidla Ascod by byla z velké části vyrobena v České republice.

Zástupci firmy již loni v létě cestovali po několika českých krajích, aby se setkali s představiteli různých českých státních i soukromých průmyslových podniků a jednali s nimi o možné budoucí spolupráci. Jejich obrněnec ASCOD 2 už totiž na rozdíl od konkurentů součástky vyrobené českým průmyslem obsahuje. Jedná se například o moderní přední i zadní světla, která vyvinula a vyrobila společnost Ray Service ze Starého Města u Uherského Hradiště. Při své letní tzv. industrial tour, manažeři GD navštívili tři české průmyslové regiony (Pardubický kraj, Moravskoslezský kraj a Zlínský kraj), kde jednali se stávajícími dodavateli a zároveň se jejich prostřednictvím seznamovali s novými potenciálními partnery, a hledali další možnosti, jak český průmysl využít. Podrobně jsme o plánech na zapojení domácího strojírenského průmyslu psali v textu Podpora českého zbrojního průmyslu ze strany státu? Zatím jen proklamace.

Zástupci Elbit Systems dnes prezentovali například technologii Iron Vision, která umožňuje posádce uvnitř pancéřované věže vidět, co je kolem ní, jakoby se vojáci dívali z okna. Vidění „skrz“ pancíř umožňuje systém kamer vně vozidla a speciální helma s projekcí toho, co kamery vidí.

Podívejte se, jak funguje systém Iron Vision:

Oznámená spolupráce ale neznamená, že nabídka General Dynamics pro Armádu ČR bude kombinací podvozku ASCOD s věží od Elbit Systems. General Dynamics prohlašuje, že výhodou bojového vozidla ASCOD je právě jeho přizpůsobitelnost pro věže od různých dodavatelů. Vše záleží na technických požadavcích, které bude armáda mít. Ty zatím nikdo ze čtyř uchazečů neobdržel. Teprve z nich vyplyne, jestli je obrněnec Ascod s věží od Elbit Systems tím správným řešením.

Společnost Elbit Systems je mezinárodní firma zaměřená na špičkovou techniku v oblasti obrany, vnitrostátní bezpečnosti a civilních programů  na celém světě. Společnost, která zahrnuje firmu Elbit Systems a její  dceřiné společnosti, působí v oblasti systémů pro letectví, pozemní a  námořní síly, velení, řízení, komunikace, výpočetní techniky,  zpravodajské činnosti, pozorování a průzkum („C4ISR“), bezpilotní  letouny, sofistikované elektro-optické systémy, elektro-optické kosmické  systémy a rádiové a kybernetické systémy. Společnost se rovněž zaměřuje  na modernizaci stávající techniky, vývoj nové techniky pro obranu,  vnitrostátní bezpečnost a civilní aplikace a poskytuje celou řadu souvisejících služeb, včetně výcviku, školení a simulačních systémů.

Jiří Reichl