Firma na sdílení elektrických koloběžek získala 100 milionů dolarů

Dobývají ulice. Zatím jen v Los Angeles či Santa Monice. Bird Rides chce ale své elektrické koloběžky nabídnout v dalších padesáti amerických městech. Příští rok snad i mimo USA.

Losangeleský start-up je lákadlem pro investory. Společnost Bird Rides prý přinese revoluci v městské dopravě.

Ještě před půl rokem losangeleskou společnost Bird Rides nikdo neznal. Dnes se může pochlubit tím, že se stala doslova hitem pro investory. Firma provozující sdílení elektrických koloběžek od nich získala 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun). Jde o druhé kolo aukce jejích majetkových podílů, které zprostředkovaly fondy obchodující s rizikovým kapitálem.

Před necelým měsícem start-up získal v prvním kole od investorů jen patnáct milionů dolarů. Dnes je ale všechno jinak. Investoři věří, že Bird Rides je nový Uber, a tak sázejí na to, že úspěch alternativní taxislužby přinejmenším zopakuje.

Šest měsíců po narození

Když start-up loni v září vznikl, jeho aplikace pro sdílení a pronájem elektrických koloběžek se stal záhy velmi populární. Nejprve pochopitelně v Los Angeles, odtud se ale jeho sláva rozšířila do Santa Moniky nebo Venice, kde jsou stovky elektrických koloběžek k dispozici každému, kdo jde právě okolo.

Nájemné je účtováno od minuty. Každá koloběžka, která nápadně připomíná modely Razor nebo Micro, má v sobě zabudovaný GPS modul, který mapuje pohyb pasažéra a uživatele v jedné osobě. Jen za posledních třicet dní bylo koloběžkami společnosti Bird Rides podniknuto přes půl milionu jízd. V předchozím měsíci to byla ani ne polovina.

„Věříme, že Bird právě píše zcela novou kapitolu dopravy a má nakročeno k tomu, aby se stala další velkou společností v tomto odvětví,“ řekl listu Financial Times Antonio Gracias z fondu Valor, který investice do start-upu zprostředkovával. Gracias stojí mimo jiné za sháněním peněz pro Teslu nebo Space X.

Třikrát víc než Uber

Sto milionů dolarů je neobvykle vysoká suma, obzvláště v případě takto extrémně mladé společnosti. Jen pro srovnání: Uber v roce 2011 získal od investorů 37 milionů dolarů a ještě navíc až rok a půl poté, co s provozováním alternativní taxislužby, respektive sdílením osobních automobilů začal.

„Myslím, že to celé jen vypovídá o tom, jak velkolepá naše vize je. Jsme přesvědčeni, že elektrická vozítka s krátkým dosahem, včetně našich koloběžek, mohou nahradit značnou část osobních automobilů ve městech,“ věří si Travis Van der Zanden, zakladatel a výkonný ředitel Bird Rides. „Máme velkou šanci zasáhnout velkou část světa,“ dodává.

Investiční úspěch Bird Rides přichází jen krátce poté, co se zvedla investiční horečka do asijských společností pro sdílení jízdních kol, jako je například Ofo nebo Mobike. Každá z nich získala kolem jedné miliardy dolarů (přes dvacet miliard korun).

Van der Zanden není v oboru žádným zelenáčem. Má na kontě zkušenosti z vyššího managementu právě společností Uber nebo Lyft. Podle něj může Bird Rides dobýt prakticky kterýkoli trh, nejen slunečná místa v Kalifornii. Sdílené elektrické koloběžky jsou vhodné pro jakékoli město, které se snaží odstranit dopravní zácpy a snížit emise škodlivých plynů. „Použít naši koloběžku je nejrychlejší způsob, jak se přemístit z bodu A do bodu B, protože si nemusíte dělat starosti s tím, jak momentálně vypadá doprava ve městě,“ řekl.

Letos zatím ještě jen v USA

Se sto miliony dolarů v zádech se Bird Rides chystá během tohoto roku expandovat na padesát nových trhů. Zatím se bude soustředit jen na americká města, vyloučeno však není ani pozdější rozšíření do zahraničí. Společnost již zaměstnala Patricka Studenera, který strávil šest let v Uberu jako specialista na expanzi ve městech severní Ameriky, Evropy, ale také Středního východu nebo Afriky.

„Z ekonomického hlediska je to jedna z největších příležitostí, které jsme dosud v sektoru alternativní dopravy viděli,“ řekl listu Financial Times Damir Becirovic z investičního fondu Index Ventures, který se na shánění investorů rovněž podílel. A také neváhá přirovnat Bird Rides k Uberu.

Bird Rides se však podobně jako Uber potýká s nevolí úřadů, respektive tradičních dopravců. Společnost už musela vynaložit 300 tisíc dolarů na spory s městem Santa Monica, podle kterého si neopatřila řádnou licenci. Radnice si nakonec „vydupala“ pravomoc udělit společnosti Bird Rides pokutu ve výši šedesáti dolarů pokaždé, když budou koloběžkáři přistiženi, že brání průjezdnosti veřejných komunikací. „Inovace zkrátka nikdy nebudou pasovat do nějaké legislativní krabičky,“ okomentoval úřední klacky pod nohy Travis Van der Zanden.

-zm-