Finance spouští účtenkovou loterii. Od 1. října

Úvodní stránka webu s účtenkovou loteriií. Zdroj: MF ČR

Na webu i v mobilní aplikaci bude v sobotu večer spuštěna účtenková loterie ministerstva financí. První slosování 21 tisíc výher bude 15. listopadu. Půjde na ně 5,4 milionu měsíčně.

Ministerstvo financí spouští účtenkovou loterii, v níž by se mělo měsíčně rozdat více než 21 tisíc cen. Systém bude zprovozněn v sobotu 30. září večer, aby od 1. října mohli zájemci zaregistrovat své účtenky. Systém je nastaven tak, že bude hráč moct zaregistrovat jen jednu účtenku od stejného prodejce denně. Ministerstvo financí tak chce zabránit dělení nákupů, aby zákazník získal více účtenek. Na stejný problém narazilo slovenské ministerstvo financí, od kterého čeští kolegové čerpali zkušenosti s přípravou účtenkovky.

Podporu účtenkovky zajistí také třídenní roadshow ve velkých nákupních centrech v Praze, Brně a Ostravě. Tam budou zástupci dodavatele a ministerstva financí zájemcům radit, jak zaregistrovat účtenku a jak se přihlásit do systému.

Při každém losování se bude rozdávat 21.025 výher: peněžité výhry v hodnotě 1 milion korun, 300 tisíc, 200 tisíc, 100 tisíc, 20 x 20 tisíc, 1 000 x tisícovka, 20 tisíckrát stovka a jedna věcná výhra – automobil v hodnotě 400 tisíc korun. Zatím se jen ví, že to v prvním kole bude SUV. Kdo vozy do soutěže dodá, ještě není jasné, Ministerstvo financí ČR vypsalo na jejich dodávku veřejnou zakázku, která ještě není vyhodnocena. Do prvního slosování, které je naplánováno na 15. listopadu, by měla být soutěž vyhodnocena. Předpokládá se, že většina zaregistrovaných účtenek bude zaregistrována přes mobilní aplikaci, jelikož ta umožňuje částečné automatizované vyplnění požadovaných údajů.

Ladislav Hanniker – generální ředitel daňové a celní správy SR uvedl, že při spuštění tamní účtenkové loterie byl v osudí menší počet hodnotných cen. „Poté jsme zjistili, že lidé větší množství, klidně i menších výher, aby byla větší šance vyhrát. Proto jsme v tomto směru vyhověli. Vymysleli jsme i model, který podporuje menší prodejny na rozdíl od velkých hyper a supermarketů. Z účtenek zaregistrovaných z velkých provozoven losujeme část cen a z těch menších pak větší část,“ uvedl Hanniker. Doplnil, že k dnešnímu dni bylo na Slovensku zaregistrováno 85 milionů účtenek, z čehož 84 milionů bylo přes mobilní aplikaci.

Pro samotnou hru nebude potřebná registrace hráče, ale pokud by se z hráče stal výherce, pak pro vyplacení výhry už bude muset být registrace dokončena. V této souvislosti někteří kritici účtenkovky nařkli ministerstvo financí z toho, že podporuje hazardní hry. „Já si nemyslím, že je to hazard, protože si něco koupíte a máte možnost si zaregistrovat účtenku a vyhrát,“ řekl ministr financí Ivan Pilný. Jeho kolega z ministerstva financí – vedoucí oddělení elektronická evidence tržeb a regulace daňového poradenství. Martin Šabo doplnil, že je to podobné jako spotřebitelská soutěž. Náměstkyně ministra Alena Schillerová doplnila, že vedení ministerstva vnímá účtenkovku jako pozitivní motivaci pro to, aby si lidé brali účtenky.

Náklady na provoz účtenkovky jsou 15 milionů korun za rok, které pokryjí i vývoj aplikace pro mobilní telefony, přes níž se budou moci automaticky skenovat účtenky. Na výhry půjde 5,4 milionu měsíčně, což je 65 milionů korun za rok. Další náklady jsou na na platby na účet v řádech stovek tisíc korun.

Mimo údajů identifikujících prodávajícího, bude nutno doplnit také čas a datum prodeje a další informace. Systém navíc automaticky rozpozná, jestli prodejce konkrétní nákup zaregistroval do EET. Pakliže tomu tak nebude (například kvůli výpadku internetového připojení), účtenka nebude do slosování zařazena. V případě, že obchodník účtenku dodatečně do EET zaregistruje, platby informace se spárují a účtenka bude zařazena do loterie. „Informace o zaregistrovaných, platných i neplatných účtenek má hráč ve svém účtu. Stejně tak se tam dozví, jestli jeho účtenka vyhrála,“ řekl Martin Šabo.

Pro celou účtenkovou loterii bylo v rozpočtu Ministerstva financí pro letošní rok naplánováno 100 milionů korun, z toho 65 na výhry a 20 na propagaci. Vedení ministerstva se však rozhodlo, že na PR kampaň prozatím uvolní jen 5 milionů pro spoty v televizi a rozhlasu.

Jiří Reichl

O tématu jsme psali:

Propagace účtenkové loterie bude stát 20 milionů

Účtenková loterie je především sázka do loterie