Fabrika na letecké motory v Praze bude. Navzdory problémům ve vládě

Zleva: John Rice a Jan Mládek podepisují dohodu o výstavbě centrály GE Aviation v ČR.

Společnost General Electric a zástupci vlády České republiky dnes podepsali investiční smlouvu o výstavbě nové centrály turbovrtulových motorů v České republice. GE Aviation vytvoří 500 nových pracovních míst, a zdvojnásobí tak počet svých zaměstnanců v ČR.

V pražských Letňanech vznikne centrála pro vývoj, testování a výrobu turbovrtulových motorů v České republice (Turboprob COE) společnosti General Electric Aviatiton (GEA). Její zástupci dnes s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem a dalšími členy vlády podepsali investiční smlouvu o výstavbě nové centrály. Podle Hany Bolinové z GE Aviation Czech centrála v Česku dále posílí pozici firmy, která k začátku roku 2016 zaměstnávala více než 400 zaměstnanců. Ti zde vyvíjí, vyrábí a provádí generální opravy motorů GE řady H pro malé turbovrtulové letouny.

motor H80 vyráběný v pražských Letňanech firmou GEA. zdroj: www.leteckemotory.cz

motor H80 vyráběný v pražských Letňanech firmou GEA. zdroj: www.leteckemotory.cz

Celkové investice by podle dřívějších zjištění Ekonomického deníku neměly klesnout pod 350 milionů euro. Českých dodavatelů by se na projektu mohlo podílet až 150 s ročním objemem zakázek 90 milionů euro. Z české strany se předpokládají investice prostřednictvím státního rozpočtu. V roce 2016 posílí rozpočet MŠMT o 100 milionů. V letech 2017 a 2018 až do částky 2 mld. Kč, které budou využity na rozvoj znalostí a dovedností Fakulty strojní ČVUT v oboru letectví. Doprava by měla dostat přidáno 375 milionů ještě letos a příští rok stejnou sumu pro vytvoření programu podpory rozvoje letectví a kosmických aktivit. Celkový objem veřejné podpory může být podle stávajících pravidel maximálně 25% způsobilých nákladů vynaložených na projekt.

Dneškem se tak završila snaha CzechInvestu, ministerstva průmyslu a obchodu a dalších institucí o to, aby centrála významného leteckého výrobce světových parametrů byla v České republice. Samotní úředníci však celou investici málem zmařili, když někdo z úředníků zapomněl vymazat citlivé údaje z návrhu smlouvy, které jsou předmětem obchodního tajemství, před tím, než ji poslal do meziresortního připomínkového řízení. Ekonomický deník na to upozornil v červnovém textu Mládkovo ministerstvo vyzradilo obchodní tajemství ze smlouvy s General Electrics , který se pranic nelíbil především zástupcům CzechInvestu a MPO a velmi intenzivně zjišťovali, kde se redakce Ekonomického deníku k informacím dostala,  místo, aby hledala, kdo za flagrantní vyzrazení obchodního tajemství může. Jestli byl viník odhalen a potrestán, není dosud známo.

Investiční smlouva podtrhuje růst aktivit společnosti GE Aviation v oblasti turbovrtulových motorů v České republice a v Evropě. V roce 2008 výroba turbovrtulových motorů GE v ČR činila méně než 10 kusů ročně. Od roku 2008 společnost GE investovala přes 100 milionů USD do modernizace svého podniku GE Aviation Czech s.r.o., zdokonalení designu turbovrtulových motorů řady H a zvýšila produkci. Celkem dodala svým zákazníkům již 250 motorů řady H pro více než 15 leteckých aplikací. Výroba této řady začala v roce 2012.

„Vybudování této centrály pro turbovrtulové motory je součástí dlouhodobé investiční strategie společnosti GE v Evropě, jejímž cílem je posílit vývojové a výrobní kapacity,“ říká John Rice, viceprezident společnosti GE. „Spojuje naše cenné zkušenosti ze stávajícího závodu turbovrtulových motorů s převratnými technologiemi z našich komerčních proudových motorů při výrobě nových produktů. Investice je výsledkem dlouhodobé strategie a spolupráce mezi společností GE a vládní agenturou CzechInvest s cílem podpořit rozvoj klíčových high-tech oborů v ČR. Vytvoří stovky lokálních pracovních míst, posílí naše regionální kapacity a vylepší naši globální výrobní síť.“

„Pro Českou republiku a její průmysl je to velmi dobrá zpráva – dokázali jsme do úspěšného konce dovést spolupráci s jednou z nejvýznamnějších společností na světě. Nový projekt má vysokou přidanou hodnotu, zahrnuje vše od vývoje přes testování a výrobu až po servis a zákaznickou podporu. To představuje obrovskou příležitost pro české inženýry a další odborníky na výzkum a vývoj. Věřím, že to přispěje k tomu, že budou mladí lidé a studenti motivováni k tomu, aby se více zaměřili na technické obory,“ prohlásil Jan Mládek, ministr průmyslu a obchodu ČR. Podle generálního ředitele CzechInvestu Karla Kučery uzavřením této smlouvy navazuje Česká republika na dlouhou tradici letecké výroby. „Tímto centrem se Česká republika zařadí po bok světové elity pouhých čtyř států, které vyrábí a zároveň vyváží letecké motory,“ uvedl Kučera.

 

Motor z Prahy bude v Cessně Denali

Cessna Denali. foto: Textron Aviation
Cessna Denali. foto: Textron Aviation Letoun Cessna Denali s motorem GE bude mít dolet okolo 3000 km a bude dosahovat rychlosti přes 520 km/h.

V roce 2015 společnost Textron vybrala pro svůj nový letoun Cessna Denali turbovrtulový motor ATP zcela nové konstrukce od společnosti GE. V současné době pracuje více než 400 inženýrů společnosti GE v České republice, Itálii, Polsku a Německu na vývoji a testování mechanických částí motoru ATP, jehož kompletní testování by mělo být zahájeno na konci roku 2017. Certifikační zkoušky motoru ATP se očekávají v roce 2019. Zahájení provozu nové centrály turbovrtulových motorů je plánováno na rok 2022 a očekává se, že při plné výrobní kapacitě bude v Česku vyrábět více než 400 motorů ATP ročně.

„Motor ATP je dosud nejpokročilejší turbovrtulový motor, jaký kdy byl sestrojený pro turbovrtulové letouny,“ říká Brad Mottier, viceprezident společnosti GE Aviation pro obchodní a obecné letectví a integrované systémy. „GE Aviation dnes zaměstnává 12 000 lidí v 19 zařízeních v Evropě a ročně od dodavatelů v Evropské unii odebírá zboží v hodnotě 1 miliardy USD. Firma posílila evropský letecký průmysl akvizicemi, zakládáním nových podniků, rozšiřováním stávajících výrobních kapacit a zaváděním převratných technických novinek, které posouvají dále konstrukci a výrobu proudových motorů, leteckých systémů a nyní i turbovrtulových motorů GE. Těší nás, že můžeme dále rozvíjet naše aktivity v oblasti turbovrtulových motorů v České republice s novým motorem ATP,“ dodává Mottier.

Něco pro letecké fajnšmekry

Podle údajů GE Aviation by měl nový motor snížit spotřebu až o 20 % a zvýšit výkon za letu o 10 % oproti konkurenčním výrobkům. Tisková zpráva dále uvádí, že nový pokročilý turbovrtulový motor ATP s výkonem na hřídeli 1 240 koňských sil je prvním modelem nové řady motorů společnosti GE určených pro všeobecné a obchodní letectví ve výkonnostní kategorii 1 000-1 600 koňských sil na hřídeli. Motor dosahuje bezkonkurenčního poměru stlačení kompresorem 16:1, což snižuje spotřebu paliva až o 20 % a zvyšuje výkon při cestovní rychlosti o 10 % oproti konkurenční nabídce ve stejné velikostní třídě. Interval mezi generálními opravami činí 4 000-6 000 letových hodin, přičemž motor vykazuje špičkovou schopnost zachování výkonu.

Letoun Cessna Denali společnosti Textron Aviation s motorem GE bude mít dolet okolo 3 000 km a bude dosahovat rychlosti přes 520 km/h. Hlavní vlastnosti nového motoru ATP společnosti GE:

  • Odolná, modulární architektura založená na turbohřídeli CT7 pro vyšší výkon při nižších provozních nákladech.
  • Celotitanový kompresor navržený pomocí 3D aerodynamického modelování snižuje celkovou hmotnost a zajišťuje vysokou účinnost motoru.
  • Chlazení turbínových lopatek umožňuje dosáhnout vyššího tahu a nižší spotřeby a životnosti turbohřídele řady CT7 až 100 milionů letových hodin a více než 5 milionů letových hodin v horkých/náročných podmínkách.
  • Více než 10 dílů vyrobených aditivní výrobou snižují hmotnost, urychlují výrobu, zvyšují výkon a odolnost.
  • Integrované elektronické řízení umožňuje jednopákové ovládání motoru a vrtule.

Jiří Reichl