Europoslanci zamítli pravidla pro vysílání řidičů, proti byli hlavně zástupci „staré“ Unie

Dálnice. Silniční doprava. Kamiony. Foto: pixabay

Poslanci Evropského parlamentu včera zamítli kompromisní dohodu o pravidlech pro vysílání řidičů, včetně přespávání řidičů v kabinách vozidel či přístupu dopravců na evropský trh, kterou předložil Výbor pro dopravu a cestovní ruch (TRAN).

Zpět na začátek. Tak se dá shrnout výsledek včerejšího jednání pléna Evropského parlamentu o třech zprávách – tzv. balíčku mobility. Vyjednávání se vrací opět na začátek, do výboru pro dopravu (TRAN). O balíčku se diskutovalo velice dlouho a už v polovině června bylo jasné, že se jeho projednávání vyvinulo do boje „starých“ a „nových“ členských států.

Rozdíly v návrzích balíčku mobility jednotlivých výborů Evropského parlamentu. Zdroj: twitter

„Protekcionismus některých zemí teď vystoupil na povrch v plné míře. Bojkotují to, na čem jsme se už dříve dohodli“, okomentovala v polovině června hlasování ve Štrasburku česká europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE), která vedla vyjednávání o sociální části balíčku mobility za frakci Liberálů a demokratů ve Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL).

Po včerejším hlasování Dlabajová uvedla: „Výsledek hlasování o balíčku mobility je pro mě zklamáním a především negativním signálem vyslaným do celé Evropy. Prokázalo se, jak moc je Parlament v této otázce rozpolcený. Začínáme zase od nuly, přesto měl náš zvučný hlas smysl a zprávy poputují zpět na výbor.“ Podle ní se diskuze o budoucnosti kamionové dopravy bohužel změnila v čirý ideologický boj. „Ukázalo se, že zejména západoevropští kolegové neumí ctít dojednané dohody a princip kompromisu,“ uvedla Martina Dlabajová.

Celý proces přijetí této legislativy se podle české europoslankyně zase oddaluje. „Jsme nyní v nejisté situací. Prodlužuje se doba, po kterou bude panovat zmatek na trhu dopravy, kdy si každá země přichází se svojí vlastní protekcionistickou úpravou typu něměckého MiLog. Včasné nalezení adekvátního řešení situace v dopravě proto pro mě zůstává naprostou prioritou a stejně jako ČR jsem nadále připravena jednat konstruktivně,“ dodala Dlabajová.

Ještě před hlasováním ji i další kolegy podpořil státní tajemník pro evropské záležitosti Aleš Chmelař.

Dlabajová doufá, že v dalším jednání se konečně oprostí od politikaření a politici prokáží, že jim leží na srdci společné zájmy a evropské hodnoty, ne zájmy národní a dají zelenou pravidlům, která nepohřbí fungování vnitřního trhu, ale naopak podpoří budoucnost poskytování dopravních služeb, které jsou předpokladem prosperity celé Evropy.

O dialog západoevropské státy ale podle Dlabajové očividně nemají zájem a permanentně blokují veškeré snahy zemí východní a střední Evropy, které už za dobu vyjednávání nabídly řadu ústupků. „Ze strany západoevropských kolegů bohužel není žádná vůle nepřehlednou situaci na trhu řešit. Za údajnou starostí o dobro řidičů schovávají snahu vypudit naše dopravce z jejich trhů. Přitom si neuvědomují, že těmito kroky způsobují přesný opak a ohrožují fungování volného trhu. Mrzí mě, že se diskuze o silničním balíčku zvrhla v čirý politický boj. Musíme si uvědomit, že ve hře nejsou jen řidiči a dopravci, ale v principu jde o budoucnost Evropy a zachování jejích hodnot,“ uzavřela Dlabajová.

Jiří Reichl