Doprava hledá poradce pro výstavbu D4 – zaplatí 100 milionů

Ministerstvo dopravy vypsalo v posledním  předvánočním týdnu novou soutěž na poradce, která pomůže státu s realizací projektu PPP na dálnici D4. Předpokládá, že za rady zaplatí okolo 100 milionů. V podmínkách vyhovělo antimonopolnímu úřadu.

Chybějících dvaatřicet kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem by mělo být postaveno formou PPP projektu. A s tím, jak ho napsat by měla radit externí firma. Ministerstvo dopravy těsně před Vánoci vypsalo tendr na konzultanta pro vypsání výběrového řízení na zhotovitele dálnice. Ochotno je podle věstníku veřejných zakázek zaplatit 103 687 837 Kč. „Předmětem této veřejné zakázky na služby je poskytování komplexního právního, finančního, ekonomického a technického poradenství před a v průběhu zadávacího řízení na výběr koncesionáře pro projekt PPP D4 ,“ uvádí se v zadávací dokumentaci.

Před Vánoci zveřejněná soutěž na poradce pro zadávací řízení je již druhým tendrem svého druhu. První ministerstvu dopravy zamítl Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) v dubnu. „Ministerstvo pochybilo tím, že ve vztahu k referencím na poskytování služeb právního a finančního poradenství k PPP projektům požadovalo, aby se tyto služby týkaly pouze silničního projektu, ačkoliv vědělo, že žádný silniční PPP projekt v České republice doposud nebyl realizován,“ uvedl tehdy mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. Více podrobností čtěte v textu Ťok nedal šanci českým firmám při přípravě dálnice D4. Ministerstvo se sice proti rozhodnutí úřadu odvolalo, ale nebylo úspěšné. V červenci celý tendr zrušil předseda ÚOHS Pavel Rafaj.

„Před zahájením soutěže Ministerstvo dopravy využilo možnosti uspořádat předběžné tržní konzultace, což umožňuje nový zákon o zadávání veřejných zakázek. Tento kulatý stůl, na němž byly se zájemci prodiskutovány připravované zadávací podmínky, se konal v září na Ministerstvu dopravy. Jednotliví uchazeči nyní mají čas na podání nabídek do 15. února,“ uvedlo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, který o novém tendru informoval, připustil, že ministerstvo akceptovalo připomínky antimonopolního úřadu. „Kvalifikační kritéria pro dodavatele (firmu) požadující zkušenosti se silničními PPP, což byla primární kritika ÚOHS, nejsou nově požadována vůbec. Zachován zůstal požadavek na plnění služeb pomocí dostatečně kvalifikovaných expertů, kteří potřebné zkušenosti mají. I u těchto expertů však byly požadavky zmírněny dle předchozího nálezu ÚOHS, ale to takovým způsobem, aby zároveň zůstala zachována potřebná míra jistoty, že plnění budou poskytovat osoby, které mají potřebné zkušenosti a neohrozí tak v soutěžním dialogu pozici zadavatele,“ doplnil na dotaz Ekonomického deníku Neřold. Podle něj chce ministerstvo zahájit stavbu většiny zbývajících úseků D4 v roce 2019.

Kudy povede D4

d4_mapa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zahájení kvalifikačního kola samotného výběrového řízení na koncesionáře očekává ministerstvo v létě příštího roku. Uzavření koncesionářské smlouvy lze odhadovat na konec roku 2018. Podobně jako u dalších otevřených soutěží ale harmonogram může ovlivnit postup účastníků zadávacího řízení na poradce i samotného koncesionáře.

Cenu stavby samotné ministerstvo na začátku letošního roku odhadlo na 24,9 miliardy korun. Psali jsme o tom v březnovém textu 100 miliard na rozvoj dopravy v Česku. SERIÁL VÝZNAMNÉ STÁTNÍ ZAKÁZKY. Celá dálnice by měla být postavena v rámci PPP projektu, což je spolupráce státního a soukromého sektoru. Tímto způsobem se již zabývala „Analýza proveditelnosti a výhodnosti zajištění projektu R4 formou PPP ve srovnání s klasickými veřejnými zakázkami“, kterou v listopadu loňského roku Pro hodnocení výhodnosti porovnávaných projektů se běžně používá metoda přepočtu budoucích výdajů projektů na současnou hodnotu. Z výsledků je patrné, že současná hodnota klasického modelu financování činí 9,6 miliardy korun, zatímco současná hodnota modelu PPP 9,05 miliardy korun.

PPP projekty se dosud v českém silničním stavitelství moc neosvědčily. Nejsmutnějším příkladem je dálnice D 47, jejíž základní kámen poklepal již v roce 1999 nynější prezident a tehdejší premiér Miloš Zeman. Stavět ji mělo izraelské konsorcium Housing and Construction za 125 miliard korun. Stavět se však začalo až za premiéra Vladimíra Špidly v roce 2013 a dodnes provázejí tuto stavbu problémy. Zejména se zvlněným povrchem, když se projevilo, že podklad pod asfaltem je odpadová struska. Soudní spory ohledně náhrady škody nejsou stále ukončeny.

 

K tématu jsme také psali:

 

PPP projekt na 32 kilometrů dálnice D4: vláda prý ušetří půl miliardy 11.11.2015