ČSSZ má složitý interní systém. Nestíhá proto soutěžit zakázky

 

Neschopnost dotáhnout výběrová řízení na IT systémy pro Česku správu sociálního zabezpečení (ČSSZ). Odvolání řady komisí, z nichž ještě ani jedna nerozhodla, prodleva v implementaci nového systému pro výplatu důchodů a s tím vším spojené klevety o konci ústředního ředitele ČSSZ Jiřího Biskupa. To vše bylo na programu jednání Výboru pro sociální politiky Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Předseda výboru pro sociální politiku Jaroslav Zavadil hned na úvod poslední schůze výboru požadoval po ministryni práce a sociálních věcí Michalele Marksové potvrzení či vyvrácení informací o tom, že se jedná o odvolání ústředního ředitele České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) Jiřího Biskupa. „No ne, ale já nechápu, proč se na to vůbec ptáte. I kdybychom chystali nevím co, tak bysme to tady asi nemuseli říkat,“ uvedla evidentně rozladěná ministryně Marksová. „No dobře, tak jak myslíte, personální politika je vaše záležitost, ale jestli instituce, která vyplácí důchody zkolabuje, tak to bude na vás,“ reagoval Zavadil.

Zavadil také velmi zajímalo proč se na ČSSZ ustanovila hodnotící komise na zakázku na vymáhání pohledávek a pak byla rozpuštěna. „Pokud vím, tak byla ustavena výběrová komise, která byla zrušena, a tak se to opakovalo celkem třikrát. Teď, po více než dvou letech, stále není zakázka vysoutěžena. Stejné je to i u zakázek na výběr pojistného a rozvoj distalku. Všude je v činnosti čtvrtá hodnotící komise. Proto by mne zajímalo, jak je to možné,“ uvedl Zavadil.

„Když jsem nastoupil do čela ČSSZ, nechal jsem provést hloubkový audit, u některých z nich byly zjištěny pochybnosti a nesprávné postupy a jsou mezi nimi i ty, o kterých jste ve své řeči mluvil. Po konzultaci s MPSV a advokátními kancelářemi jsme došli k závěru, že bude optimální, když je zrušíme a vypíšeme nové. U všech třech byly podány námitky jednoho z neúspěšných uchazečů. U jedné z nich už ÚOHS potvrdil správnost našeho postupu,“ vysvětlil Biskup. Ředitel ministerského Odboru rozvoje a bezpečnosti ICT Jiří Károly ředitele ČSSZ doplnil, že chyby ve výběrových řízeních byly. „Chceme zlepšit procesní věci na ČSSZ, mezi nimi je i způsob zadávání a vyhodnocování veřejných zakázek. Je pravdou, že i na MPSV jsme měli dlouhé výběrové řízení, například na informační systém sociálních dávek, ale nikdy se nám nestalo, že by byly tři až čtyři hodnotící komise. Stalo se pouze jednou, že jsme museli vyměnit hodnotící komisi, protože se objevily určité pochybnosti,“ uvedl Károly. O výměně hodnotící komise na MPSV jsme psali v loni v dubnu v textu MPSV se výrazně komplikuje tendr na dávky  

Tehdy se situací na MPSV dokonce zabývala vláda, která ministerstvu doporučila výběrovou komisi změnit. Důvodem bylo odvolání se jedné z neúspěšných firem s odůvodněním, že není jisté, že hodnotící komise hodnotila objektivně dle stanovených kritérií. Přitom hlavním kritériem se 60% váhy je cena, pak uživatelská přívětivost a komplexnost prostředí. Vedení MPSV námitku uznalo a přeložilo vládě návrh na jmenování nové hodnotící komise. „To de facto znamená, že si MPSV nestojí ani za svým vlastním rozhodnutím, které muselo učinit poté, co mu původní hodnotící komise dala doporučení na vítěze. A tímto krokem uznává, že mohlo dojít k pochybení komise původní,“ vysvětlil tehdy Ekonomickému deníku zdroj přímo z MPSV.

Jiří Reichl