Cork City potřebuje efektivní dopravní systém, jinak zkolabuje

Před rokem. Ulice Svatého Patrika se ještě loni touto dobou plnila osobními automobily, než došlo k jejich zákazu. Jenže Cork City potřebuje komplexní dopravní systém.

Cork City, druhé největší irské město, se v příštích letech ještě zvětší. Bez efektivního systému městské dopravy se ale utopí v zácpách. Pouhý zákaz vjezdu automobilů tomu nijak nepomůže.

V březnu to bude rok, co radnice v Cork City zakázala vjezd automobilům do centra. Slibovala si od toho odstranění dopravních zácp ne nejrušnější ulici Svatého Patrika. Jenže zákaz má od začátku mnoho odpůrců, zejména z řad místních obchodníků, restauratérů a hoteliérů, kterým ničí byznys. Jenže to není všechno. Město má velké plány pro další rozvoj a bez důmyslného dopravního systému se tento sen může změnit v noční můru.

Už v květnu totiž dojde k prvnímu rozšíření hranic města od roku 1965 a předpokládá se, že během příštích dvaceti let se počet obyvatel Cork City zvětší o padesát až šedesát procent. To je dalších 105 až 125 tisíc lidí. Zároveň se už dnes počítá s výstavbou celých nových kancelářských čtvrtí během pouhých dvou následujících let. Jen to bude znamenat, že do práce bude denně dojíždět o pět tisíc lidi více než dnes.

Spoléhají na autobusy

Dopravní infrastruktura ve druhém největším městě Irské republiky však už nyní podle listu Irish Examiner naráží na své kapacitní možnosti, což se ukázalo loni v říjnu, kdy došlo k uzavření jednoho nejvytíženějších silničních tunelů. Situace se má ještě zhoršit příští rok, kdy začne rekonstrukce jiné páteřní komunikace ve městě.

Radnice sice nechala vypracovat studii budoucí dopravy, ale už dnes je prý patrné, že přichází pozdě. V plánu se mimo jiné počítá se posílením autobusové přepravní kapacity, včetně vytvoření nových silničních pruhů pro autobusy, stejně jako s vybudováním samostatných jízdních pásů pro cyklisty. Od tohoto modelu si radnice slibuje nárůst kombinované dopravy, kdy lidé budou do centra dojíždět na kolech právě v kombinaci s autobusy.

Irská vláda dokonce slíbila městu investice do dopravní infrastruktury v objemu 200 milionů eur (přes pět miliard korun) do roku 2027. Tyto peníze by měly jít především do vybudování autobusového tranzitního koridoru, který by mohl být v budoucnu přebudován na linku, po níž by jezdila lehká kolejová vozidla. Podle některých expertů by se tak mohlo stát během příštích patnácti let.

Dopravní plán také počítá s rozvojem Wiltonova nákupního centra v západních okrajových částech Cork City, které by mělo být začleněno do okružní autobusové linky. Podobných vizí je podle Irish Examineru v plánech radnice v Cork City celá řada.

Spojme klíčové ekonomické uzly

Velké spoléhání se na autobusovou dopravu ale naráží na kritiku z řad některých odborníků. Například Frank Crowley z Cork University Business School, který se specializuje na regionální rozvoj sice připouští, že autobusy jsou dobrou volbou v porovnání s jinými způsoby dopravy, ale „debata by neměla sklouznout do roviny autobusy versus všechno ostatní“. Podle něho by autobusy měly hlavně být schopny propojit šest míst s nejvyšší koncentrací současné, ale i předpokládané budoucí zaměstnanosti, a sice Balckpool, Airport Business Park, city-Mahon, Little Island a Ringaskiddy. Jak naznačují data z konce minulého roku, poptávka po dopravě mezi těmito stěžejními uzly poroste.

Město zároveň ve zmíněných místech utlumuje další výstavbu, ať už jde o komerční nebo rezidentské budovy s tím, že chce zachovat hustotu zalidnění na udržitelných hodnotách právě s ohledem na budoucí dopravní kapacitu. Podle Willa Bradyho, dopravního experta z University of Cork City, je ale důležité, aby se lidé na radnici při plánování dopravního systému dívali za horizont roku 2050. „Namísto toho, aby se ptali, co je možné, dostupné, životaschopné nebo uskutečnitelné v současných ekonomických a politických podmínkách, měli by se ptát, jaký typ dopravní sítě bude Cork City potřebovat v roce 2050 či později,“ uvedl Brady.

Plánovat dopravu je třeba i s pohledem do zpětného zrcátka

Brady zároveň poukazuje na dopravní studii z roku 1978, v níž se plánovala silniční síť, ale zcela se zanedbala veřejná hromadná doprava. „V dopravním plánování se projevuje tendence předpovídat budoucí potřeby na základě pouhého protažení současných trendů. Zapomínáme se také ohlížet dozadu, nakolik se současnost potkala s tím, co jsme předpovídali před lety,“ tvrdí.

Podle něho je také nutné si při plánování dopravy ujasnit, jak má město vypadat za dvacet či třicet let. A bez radikálních proměn stávajícího vzezření města se pravděpodobně Cork City neobejde. „Jedno je jasné: stávající dopravní systém Cork City nebude schopen sloužit budoucím potřebám. Je už mnoho let za tím, kde by měl být,“ uzavřel Brady s tím, že přemýšlení o vzdálenější budoucnosti při budování dopravního systému by mělo být vlastní dopravním expertům ve kterémkoli městě. Netýká se to tedy pouze Cork City.

-zm-