Blamáž bikesharingu v Paříži

Konec idylky. Systém pro sdílení jízdních kol v Paříži čelí vážným problémům. Zda přežije, ukáží příští měsíce.

První moderní systém na světě pro sdílení jízdních kol je na kolenou. Srazily ho technické problémy, změna majitele a stávky zaměstnanců.

K pařížským cyklistům dorazily minulý týden dvě zprávy, z nichž jedna je jistě potěšila, zatímco ta druhá jim zřejmě způsobila pár nových vrásek na čele. Tou příjemnou je skutečnost, že uživatelé systému Velib pro sdílení jízdních kol budou mít službu k dispozici zcela zdarma. Jestliže si někdo bikesharing předplatil již dříve, může požádat o vrácení svých peněz.

Špatnou zprávou ale je, že sdílení kol zdarma nepředstavuje altruismus provozovatele, ale je důsledkem mnoha problémů, které za systémem začaly klíčit se změnou provozovatele. Bikesharing je v Paříži poměrně horkým politickým tématem a jeho potenciální krach se v konečném důsledku může obrátit i proti současné pařížské starostce Anne Hidalgové.

Nejdřív inspirace, teď ostuda

Systém pro sdílení jízdních kol ve francouzské metropoli se postupně stal inspirací také pro ostatní města, která chtěla omezit dopravu automobily, ale nikoli pohyb obyvatel. Dnes to vypadá, že projekt, který byl představen v roce 2007, dospěl přinejmenším do slepé uličky, v horším případě stojí nad propastí.

Co se tedy pokazilo? Trable začaly loni v květnu. Správu systému Velib převzal nový smluvní partner, společnost Smovengo. Nový provozovatel představil poměrně ambiciózní plán, který měl sdílení jízdních kol v Paříži posunout o úroveň výš. Smovengo totiž slíbilo, že třetina ze čtrnácti tisíc bicyklů určených ke sdílení bude vybavena baterií – stanou se z nich tedy elektrokola. Kromě toho měla celý systém řídit aplikace, pomocí níž by mohla být kola užívána efektivnějším způsobem.

Taková změna ale vyžadovala instalaci nejméně 1200 dokovacích stanic, kde by se kola dobíjela. A zde se skrývá zřejmě největší problém, se kterým se současný pařížský bikesharing potýká. Koncem loňského léta byla do provozu uvedena sotva polovina těchto stanic, takže systém skýtal poměrně značné trhliny napříč celou francouzskou metropolí.

Stávka zaměstnanců i dobíjecích stanic

Jenže ani ty dokovací stanice, které již byly do ulic namontovány, nefungovaly zcela hladce. Některé měly problém s dodávkou elektřiny, a tak provozovatel musel tuto závadu řešit operativním přistavováním baterií, ze kterých by se mohla kola dobíjet. A ještě ke všemu se začaly bouřit zaměstnanci, kteří byli nespokojeni se svými pracovními podmínkami. Protesty vyvrcholily minulý měsíc stávkou.

S nedostatkem fungujících dokovacích stanic se snížil také počet předplatitelů služby z původních 290 tisíc na 190 tisíc. Objem denních sdílení jízdních kol se do konce dubna snížil na pouhou desetinu z původních sto tisíc jízd sdílených jízd denně. „Oznámení, že kola bude nyní možné využívat zdarma, je spíš snaha zachránit, co se dá, než systémové řešení, jak neztratit zbytek nespokojených zákazníků,“ myslí si Feargus O´Sullivan, přispěvatel portálu CityLab.com. Pokud problémy přetrvají až do června, bikesharing bude zdarma zřejmě i v létě.

Klíč k řešení ovšem v rukou drží Smovengo. To zaplatilo 700 milionů eur (téměř 18 miliard korun) za to, že bude systém moci provozovat (a tedy inkasovat veškeré příjmy) v příštích deseti letech. Dnes však musí zaplatit za prakticky nefunkční systém tři miliony eur pokutu (76,5 milionu korun).

Hidalgová na odstřel

Z nastalé situace není nadšena ani pařížská starostka Anne Hidalgová. Ta totiž svou politickou dráhu v čele Paříže spojila s „ozeleněním“ dopravy ve městě a snížením emisí znečišťujících ovzduší a přispívajících ke skleníkovému efektu. Už za to čelí často kritice. Její kroky vedoucí k omezení automobilové dopravy bývají totiž někdy označovány za příliš radikální.

Jeden z nich dokonce nedávno zvrátilo soudní rozhodnutí. To když Hidalgová vyhlásila zákaz vjezdu automobilům na břehy řeky Seiny. Pařížané jsou za to na svou starostku naštvaní. V březnu s její politikou nesouhlasilo 58 procent obyvatel hlavního francouzského města.

S neoblíbenou političkou ale budou moci zúčtovat nejdříve za dva roky, kdy Paříž čekají komunální volby. Do té doby se snad podaří problémy se systémem pro sdílení jízdních kol vyřešit. V opačném případě to mohou být poslední dva roky pro Hidalgovou ve funkci.

-zm-