Bitva o mýto pokračuje: Ťok chce slevu, kterou avizoval šéf Kapsche minulý týden

Mýtné brány na dálnici. zdroj: Ekonomický deník

Ministr dopravy Dan Ťok odeslal dopis firmě Kapsch a chce vyjednat slevu, kterou deklaroval její generální ředitel Karel Feix. Ten minulý týden vystoupil s prohlášením, že nabídky uchazečů v soutěži na výběr mýta jsou pro stát prohrou. Ťok nyní požaduje, aby mu Kapsch slevnil náklady, tak ja uvedl jeho ředitel v minulém týdnu.

Podle ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe  bude stát bude mýto vybírat dráž než v současné době. Reagoval tak na nabídky, které stát obdržel k 8. březnu, kdy byl termín podání přihlášek do tzv. velkého tendru na mýto. Zájem po roce 2020 provozovat český mýtný systém mají čtyři konsorcia firem. Podrobně jsme o tom psali v textu Mýto po roce 2020 chtějí provozovat čtyři konsorcia. Nabízí obří slevy

Feix své vyjádření opřel o tvrzení, že náklady současného systému výběru mýta by mohly klesnout, pokud by se omezilo množství prodejních míst palubních jednotek a další náklady systému, které v nové soutěži nejsou požadovány.

Je pravda, že v nové soutěži jsme skutečně některé požadavky zredukovali, velmi mě ovšem překvapilo tvrzení pana ředitele, že po jejich odbourání by náklady na provoz současného systému klesly ze současných zhruba 15 ti procent na 8,5 procenta“, říká ministr dopravy Dan Ťok.

Snížení ceny na 15 z původních 20 % bylo vyjednáno komplikovanými jednáními o dodatku ke smlouvě. Ministerstvo dopravy se tehdy ředitele Feixe ptalo, zda by další sleva nemohla vzejít právě z redukce prodejních míst a dalších požadavků na systém. Feix tehdy sdělil, že by se to na ceně buď vůbec neprojevilo, nebo jen minimálně.

„Nyní tedy oproti minulosti tvrdí, že redukcí míst a dalších požadavků můžeme cenu ještě téměř o polovinu snížit a to nemohu nechat bez povšimnutí. Daňoví poplatníci by tak přišli o hromadu peněz. Beru proto pana generálního ředitele Feixe za slovo a vyzývám ho k okamžitému zahájení jednání o snížení ceny, za kterou Kapsch mýto dnes vybírá a bude vybírat minimálně do konce roku 2019,“ dodává ministr Ťok.

Podle Ťoka je ministerstvo dopravy připraveno okamžitě zredukovat své požadavky na úroveň, kterou předpokládá i ve vypsané soutěži, aby bylo možné tuto cenu získat. Daňovým poplatníkům by tato změna za rok a půl, během kterého bude mýtný systém provozovat firma Kapsch, přinesla úsporu zhruba 750 milionů korun.

Podle názoru Ekonomického deníku je dopis ministra Ťoka, který odešel do firmy Kapsch dnes odpoledne jen dalším mediálním cvičením ohledně ostře sledovaného tendru týkajícího se mýtného systému.

Celou anabázi okolo veřejné zakázky jsme velmi podrobně popsali v analýze před odevzdáním finálních nabídek na začátku března tohoto roku. Tendr na provozování mýtného systému po roce 2020 je velmi sledovaným a ožehavým tématem. Stát prostřednictvím mýta vybírá nemalé peníze do státního rozpočtu, které jsou pak používány na opravy a rozvoj silniční sítě. V loňském roce to bylo přes deset miliard. Kritici stávajícího systému však poukazují na to, že Kapsch má neúměrně vysokou režii, ten to však popírá.

Kritice je také podrobován stávající mikrovlnný systém, který je označován za zastaralý a neumožňující dynamický a rychlý rozvoj s ohledem na to, že na nově zpoplatněných úsecích musí být postaveny mýtné brány, které odečítají informace o průjezdu vozidla z palubní jednotky.

Právě strategie rozvoje zpoplatněných úseků je předmětem dlouholetých diskusí, bylo na ni zpracováno několik analýz a odborníci se přou mezi sebou. Například Hospodářská komora ČR v lednu letošního roku vyčetla ministerstvu dopravy nekoncepčnost v přípravě velkého tendru a údajné přehlížení záměru rozšířit zpoplatněné silnice o 910 kilometrů. Oznámili, že budou požadovat jeho zrušení a vypsání nového výběrového řízení.

V lednu se kvůli tomu sešla speciální pracovní skupina přímo na půdě ministerstva a jednala o tom, co dál s veřejnou zakázkou ve značně pokročilém stádiu. „Vážíme si toho, že Hospodářská komora byla přizvána do pracovního jednání o budoucnosti zadávacího řízení na správce mýtného systému na další desetileté období, nicméně už od roku 2014 jsme ministerstvo opakovaně upozorňovali na zpoždění prací při přípravě systému mýta související s nečinností projektového týmu i pracovních skupin a žádali, aby resort k rozvoji mýtného systému vypracoval koncepční materiál. Pokládáme za nepřijatelné, aby státní koncepci mýta určoval vítěz zadávacího řízení,“ uvedl předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp s tím, že se tak současným problémům s mýtným tendrem.

Celou analýzu je možné si přečíst na tomto linku

Jiří Reichl

 

 

Ekonomický deník se problematice mýta věnuje pravidelně, přečtěte si předcházející texty:

Mýto po roce 2020 chtějí provozovat čtyři konsorcia. Nabízí obří slevy 

Kdo má zájem provozovat české mýto? Ukáže se dnes po 10té hodině 

Víme první, jakou novoroční nadílku vám připravila Evropská komise: 31 legislativních priorit rozděluje české… 

Víme, kde nově nebudou potřeba dálniční známky a kde ano 

Letošní výběr mýta bude rekordní. Přesáhne 10 miliard korun 

Mýto chtějí po roce 2020 vybírat čtyři konsorcia 

Šimoník hájí mýto: Pošvářová nemá pravdu, mýto je OK

„Stínové ŘSD“ trhá Ťokovy úspěchy na kousíčky

ÚOHS pokutuje Dopravu: Milion za smlouvu s Kapschem na mýto

Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“

Vláda řeší mýto

SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme

Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky

Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS