Babiš: Exportní politika státu zůstane pod MPO

Andrej Babiš Foto: Tomáš Cikrt

Exportní politika státu zůstane pod ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Z agentur CzechTrade a CzechInvest zůstane po fúzi jedna entita, CzechTrade. Na Českém exportním fóru to dnes řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Stát podle něj musí také definovat exportní politiku podle teritorií, zmínil například obchodní deficit ČR s Čínou, odkud Česko dováží desetkrát víc zboží, než tam exportuje.

Hospodářské noviny v dubnu uvedly, že ministerstvo zahraničí připravilo reformu, podle níž by pod něj spadala většina institucí, které podporují export, tedy i CzechTrade a CzechInvest. Podle Babiše ale zůstane exportní politika státu pod MPO. „My bychom měli konečně dělat (exportní) politiku podle teritorií, jsou teritoria, kde je potřeba vyjednávat na úrovni vysokých představitelů. Chceme pokračovat v (podnikatelských) misích. Chceme podporovat export,“ dodal Babiš.

MPO proces slučování agentur CzechTrade a CzechInvest již zahájilo, na stole jsou nyní dvě varianty. První možností je vznik nové agentury rozdělené na tři divize – investice, podnikání a internacionalizace. Druhou variantou je převedení CzechTradu pod CzechInvest s tím, že by šlo o samostatnou divizi. Celková úspora z integrace agentur může podle MPO dosáhnout až 150 milionů korun ročně.

MPO v květnu uvedlo, že CzechInvest, CzechTrade, Česká exportní banka, Českomoravská záruční a rozvojová banka, Exportní garanční a pojišťovací společnost a Technologická agentura ČR budou firmám ve spolupráci s ministerstvem nabízet společnou komplexní podporu. Podnikatelé by se tak díky vytvořenému „Týmu Česko“ měli lépe orientovat ve službách jednotlivých organizací a snáze získat přístup k veřejné podpoře. Vytvořený tým by měl zajistit komplexní podporu od financování a pojištění, přes výzkum, inovace a rozvoj až po investice a vývoz.

Mezi státem financované subjekty ekonomické diplomacie patří deset agentur a organizací a 15 útvarů ministerstev. Jejich roční provozní náklady dosahují 2,2 miliardy korun. Patří mezi ně mj. CzechTrade, CzechInvest, Česká rozvojová agentura, Česká centra, CzechTourism, ČEB či EGAP.

Export tuzemských firem dosáhl loni rekordních 4,2 bilionu korun. Letos zatím vývoz od ledna do dubna stoupl meziročně o 0,6 procenta.

-čtk-