Auta vyrobená od dnešního dne v EU budou sama hlásit polohu při nehodě

Všechny nové automobily vyrobené od dnešního dne musí být vybavena systémem eCall (Harmonised eCall European Pilot). Kritici systému se obávají velkého zneužití dat, které vozy budou produkovat, včetně polohových informací a informací o posádce. Nařízení se týká osobních automobilů a malých dodávek.

Ne, toto opravdu není apríl. Od dnešního dne všechny vozy do 3,5 tuny vyrobené v Evropské unii musí mít povinně zabudovaný speciální komunikační modul, který v případě nehody odešle na tísňovou linku informace o poloze vozu a o posádce. Cílem tohoto nařízení je snížení počtu obětí dopravních nehod, k nimž se záchranáři nedostanou včas.

Především při nočních nehodách, kdy je menší provoz a zranění účastníci nehody si nemohou sami zavolat pomoc, je tento problém největší. Nový systém HeERO (Harmonised eCall European Pilot) by podle jeho iniciátorů mohl ušetřit až 20 miliard euro ročně ze 160 miliard, které jsou vyčísleny jako ekonomické ztráty způsobené dopravními nehodami v EU. V roce 2016 přišlo na silnicích v EU o život celkem 25.500 lidí, vážně zraněno bylo dalších 135 tisíc lidí. Ani této oblasti se ale nevyhnuly ambiciózní cíle EU. Cílem je, aby do roku 2020 zemřelo na evropských silnicích maximálně 15.500 osob.

Projekt bude fungovat ve společném celoevropském rámci tísňového volání linky 112 a poskytovat tak technicky sladěnou celoevropskou službu, a to i ve Švýcarsku, Norsku a na Islandu.

Závažnost úrazu mají zjistit senzory ve vozidle, umístěné například v airbagu. Pokud dojde k nehodě, která nevyžaduje asistenci záchranářů, může operátor díky hlasovému spojení s posádkou vozidla ověřit skutečný stav a zabránit tak zbytečnému výjezdu záchranářů.

Infografika - zdroj: www.heero-pilot.euOkamžité upozornění na nehodu a znalost přesné polohy místa nehody zkracuje dobu nezbytnou k poskytnutí účinné pomoci o 50% mimo město a o 40 % ve městech, dočteme se na stránkách projektu HeERO.

Ohrožuje soukromí a je zneužitelný, namítají kritici

Znějí však i mnohé kritické hlasy tvrdící, že poloha jakéhokoli vozu vybaveného systémem eCall bude dohledatelná. Příznivci návrhu namítají, že systém bude aktivní pouze v případech nouze.

Například český europoslanec Stanislav Polčák (TOP 09) upozorňoval, že bude obtížné zajistit stoprocentní ochranu informací shromažďovaných v rámci eCall. „Každý systém, který uchovává data, může být zneužit. Uchovávání dat by mělo podléhat osobnímu rozhodnutí,“ řekl v debatách o systému.

Některé automobilky nabízeli eCall již dříve jako volitelný prvek bezpečnostního vybavení vozu (např. BMW, Ford, Citroen či Volvo).

Jiří Reichl