Pět důvodů obrovského finančního úspěchu O2

Společnosti O2 se výrazně daří, svůj zisk zvýšila téměř o polovinu. Na čem je založen její úspěch?

Společnost O2, kterou přibližně z 85 % vlastní finanční skupina PPF, výrazně v roce 2015 zvýšila zisk. Provozní zisk EBITDA zaznamenal růst o 25 % na 10,142 miliardy korun, čistý zisk dokonce o 45 % na 5,077 miliardy korun. „Pokračujeme v transformaci nového O2, což v letech 2015 a 2016 vyžaduje zvýšené investice. Přesto jsme v roce 2015 vygenerovali meziročně o 31 procent více hotovosti. Plánujeme vyplácet atraktivní dividendu, za rok 2015 zamýšlíme navrhnout dividendu na úrovni 16 Kč na akcii. V lednu také znovu spustíme zpětný odkup akcií jako další formu odměny pro naše akcionáře,“ uvedl finanční ředitel Tomáš Kouřil. Pojďme se podívat na 5 důvodů současného finančního úspěchu společnosti.

1. Vyčlenění technologií do společnosti CETIN

Společnost v červnu vyjmula telekomunikační infrastrukturu do samostatné firmy Cetin. „V důsledku rozdělení přešla na společnost CETIN část jmění ve výši 36 660 mil. Kč, a to zejména pevná veřejná komunikační síť, fyzická infrastruktura mobilní veřejné komunikační sítě, datová centra, veškerá související dokumentace a příslušné smlouvy a z nich vyplývající práva a povinnosti, které jsou potřebné pro budoucí samostatnou činnost nově vzniklé společnost,“ píše se v pololetní zprávě společnosti. Zatímco ze stran akcionářů byl tento krok silně kritizován jako odloupnutí výnosného majetku, tak společnost tento krok obhajovala zvýšením efektivity a pružnosti obou firem. Telekomunikační síť je totiž zatížená výrazně větší regulací. Analytici BH Securities vyjádřili, vzhledem k výsledkům společnosti, „konstruktivní optimismus“ s tímto krokem.

2. Osekání nákladů a zpružnění firmy

O2 v posledních letech výrazně propouštěla. V roce 2010, ještě před převzetím ze strany PPF, zahájila dlouhodobý optimalizační program, který měl za cíl výrazně snížit počet zaměstnanců, původně jich totiž bylo více než 6000. Po převzetí PPF odešlo dalších 715 zaměstnanců (přibližně každý osmý zaměstnanec) „Náklady na restrukturalizaci, zejména náklady související s vyplacením odstupného, dosáhly v roce 2014 výše 457 milionů korun,“ uvádí výroční zpráva O2 CR. Není tedy divu, že v roce 2015 došlo k prudkému poklesu provozních nákladů. Zatímco v roce 2014 dosahovaly 10,038 miliard korun, tak v minulém roce byly ve výši 8,089 miliard.

3. Expanze pevného internetu a O2 TV

Rozsáhlá marketingová kampaň, ale také i investice, umožnily získávat nové klienty v oblasti pevného připojení k internetu. Zatímco počet zákazníků s xDSL stagnoval, tak výrazně narostl počet zákazníků s VDSL, kterých bylo 438 000 oproti 382 000. „Na 500 tisíc domácností získalo nově možnost pořídit si internet na technologii VDSL s rychlostí 20 Mbit/s a více. Na rozšíření dostupnosti se podílelo nejen budování nových ústředen (tzv. remote DSLAMů), ale i další technologické úpravy v síti, které byly provedeny na podzim,“ uvádí se v tiskové zprávě. Dařilo se také službě O2 TV, kde vzrostl počet zákazníků z 184 000 na 202 000.

4. Data „brání“ mobilní segment

Rozmach mobilního internetového připojení představuje pro operátory vítány zdroj nových příjmů. Zatímco samotné provozní výnosy v mobilním segmentu zaznamenaly růst jen o 0,2 % na 19,216 mld, především kvůli konkurenčním tlakům v oblasti firemních zákazníků, kde výnosy klesaly, tak příjmy z mobilních dat vzrostly 9,5 %. Data tak v podstatě zabránila poklesu tržeb v mobilním segmentu.

5. Skvělé výsledky na Slovensku

Ještě lepší výsledky měla společnost na Slovensku, které se jednou z hlavních růstových větví celé skupiny. Celkové výnosy společnosti O2 Slovakia dosáhly 245 mil. EUR, jedná se tak o 9,,3 procentní meziroční růst s tím, že provozní zisk EBITDA vzrostl meziročně o 22,7 % na 86,6 mil. EUR. Rostl ale i počet zákazníků o 7,4 % na 1,809 milionů.

Arsen Lazarevič